Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 11.03.2021

Marki, których już nie ma…

Wiele motoryzacyjnych firm nie poradziło sobie na rynku światowym – część z nich upadło, inne zostały "wchłonięte" przez gigantów. Sprawdź, jakich samochodów już się nie produkuje!

Warszawa parking sppn zaparkowane samochody free shutt-1200.jpg
Najchętniej kupowane samochody

SAAB

Obok Volvo to druga najbardziej znana marka samochodów ze Szwecji. Powstała w 1947 roku i przez kolejne 65 lat produkowała auta dla niemal całego świata. Inżynierowie pracujący dla firmy wprowadzili kilka rozwiązań, które dziś są powszechnie używane przez niemal wszystkie koncerny samochodowe na świecie: spryskiwacze i wycieraczki do przednich reflektorów czy elektrycznie podgrzewany fotel. SAAB jako pierwsza wprowadziła turbosprężarkę w aucie rodzinnym produkowanym seryjnie. Szwedzka marka od lat 80. regularnie zyskiwała i traciła klientów. Mimo kilku prób ratowania firmy, silne wahania w sprzedaży doprowadziły do jej upadku. 

Rover

Przenosimy się na Wyspy Brytyjskie - przed nami marka z wielką tradycją, sięgającą aż 1878 roku. Zabawny fakt dotyczący tej firmy nawiązuje do historii polskiej nazwy jednośladu - ta wzięła się właśnie od brytyjskiego koncernu Rover, który zanim zaczął produkować samochody, składał ze sobą dwa koła, ramę, łańcuch i tworzył jedną całość. Na samym początku XX wieku Rover rozpoczął swoją motoryzacyjną przygodę, która trwała do 2006 roku. Najlepszy okres marki to lata 50-te i 60-te, kiedy to zaprezentowano światu Land Rovera, a następnie Range Rovera. Mimo dużego sukcesu, nie uratowało to jednak firmy, która próbowała jeszcze walczyć o przetrwanie łącząc się z Hondą, a potem z BMW. 

Pontiac

Marka należąca do giganta motoryzacji – General Motors. Samochody te wyjeżdżały z fabryki w Detroit. Tam powstał legendarny już model Firebird. Mimo, że kilka modeli odniosło spory sukces na rynku USA, to jednak Pontiac nie przetrwał próby czasu. Od 11 lat nie wyprodukowano żadnego egzemplarza tego samochodu. 

Hummer

Wielki, terenowy, amerykański samochód - pierwsze skojarzenie związane z takim opisem to oczywiście Hummer. Modele H2 czy H3 do dziś można sporadycznie spotkać na ulicach naszych miast. Marka należała do General Motors, która produkowała Hummery (podobnie jak Pontiac'i) w Detroit. Pierwsze modele wyjechały z fabryki pod nazwą "HMMWV" i zostały zaprojektowane na potrzeby amerykańskiej armii, jako pojazd bojowy. Później stwierdzono, że "uboższe" wersje trafią do cywili. Pierwszym właścicielem Hummera dla "ludu" był Arnold Schwarzenegger. W wyniku kryzysu finansowego z 2009 roku koncern General Motors zdecydował się na wycofanie z produkcji tego terenowego samochodu. 

Daewoo

Auta tej marki do dziś widać na ulicach naszych miast, a jeszcze kilka lat temu było ich bardzo dużo. Południowokoreański koncern oferował bardzo tanie samochody (w porównaniu do konkurencji). Matiz, Tico a przede wszystkim Lanos - to samochody, którymi wiele polskich rodzin pokonało tysiące kilometrów. Marka przestała istnieć, gdy w 1999 roku skazano ówczesnego prezesa spółki na 10 lat więzienia. 

FSO

Nie mogło zbraknąć rodzimego producenta. Fabryka Samochodów Osobowych, która rozpoczęła swoją działalność zaraz po II wojnie światowej, na początku współpracowała przy projektach włoskich i radzieckich. W latach 50-tych powstała słynna już Warszawa, później Syrena, Polski Fiat, aż pod koniec lat 70. zaprezentowano Poloneza, którego produkowano jeszcze w latach 90-tych. Produkcja w FSO trwała do 2002 roku. Po tym czasie fabryka w Żeraniu współpracowała jeszcze przez 9 lat z zagranicznymi gigantami i produkowała m.in. modele Daewoo czy Chevroleta. 

kw

CZYTAJ TAKŻE: