Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 02.04.2021

Cieknie spod samochodu? To nie musi być usterka!

Żadnego wycieku z samochodu nie możemy bagatelizować. Raz na jakiś czas warto po odjechaniu z miejsca parkingowego wysiąść z auta i sprawdzić, czy nie zostawiliśmy po sobie plam z oleju i innych płynów. Im wcześniej wykryjemy wyciek, tym usunięcie jego źródła będzie tańsze i prostsze. Czy jednak każda plama powinna powodować u nas strach i siwienie włosów? 

Olej silnikowy

Jeden z najczęstszych wycieków dotyczy oleju silnikowego. Zidentyfikowanie problemu jest bardzo proste – plama znajduje się bezpośrednio pod silnikiem. Ma ciemny, lub całkowicie czarny kolor, a dotykając jej palcami zauważymy, że płyn jest śliski i wydziela charakterystyczny zapach. Gdy taka plama pojawi się pod Twoim samochodem – nie ma na co czekać. Od razu udaj się do mechanika. Bez oleju silnik nie może pracować, a jego ewentualna naprawa to koszt, który może przekroczyć wartość samochodu.

Płyn chłodniczy

Śliski płyn o czerwonym lub zielonym kolorze pod przednią częścią auta to wyciek płynu chłodniczego. Gdy zauważymy taką plamę powinniśmy szybko (ale zgodnie z dopuszczalną prędkością!) udać się do mechanika. W nowych autach o braku płynu w zbiorniku poinformuje nas komputer pokładowy. W starszych samochodach spadek właściwego poziomu będzie skutkował wzrostem temperatury silnika. 

Układ hamulcowy i kierowniczy

Jak każdy inny regularnie dolewany płyn, tak i płyn hamulcowy może z czasem powodować jasnożółte plamy na podjeździe. Te pojawiają się najczęściej na długości całego auta i stosunkowo szybko wysychają. 

Podobnego koloru do hamulcowego jest płyn układu kierowniczego – w tym przypadku plamy są bardzo trudne do usunięcia. Podobnie jak w przypadku innych płynów - należy dbać o jego właściwy poziom. Duży wyciek znacznie zmniejsza bezpieczeństwo na drodze.

Woda

Plamy na chodniku mogą być spowodowane także wodą. Dzieje się to głównie latem, kiedy bez opamiętania używamy samochodowej klimatyzacji – układ się odwadnia i wyrzuca niepotrzebne pozostałości. Kałuże mogą być spowodowane także nieszczelnymi odpływami podszybia lub szyberdachu – woda gromadzi się powoli, aby po jakimś czasie ściec w dużej ilości. W takiej sytuacji nie panikuj. Nie jest to sprawa na już. Niemniej jednak przy kolejnej wizycie w warsztacie wspomnij o tym mechanikowi. Z pewnością coś uda się z tym zrobić. 

Płyn do spryskiwaczy

Inny wyciek, który możemy znaleźć pod przednią częścią samochodu dotyczy płynu do spryskiwaczy. To zdecydowanie najmniejszy problem, bo jego zbyt mały poziom nie jest w stanie uszkodzić auta. Plama może mieć różne kolory: niebieski, różowy, a czasem i fioletowy (wszystko zależy od typu i marki płynu - zimowy/letni).

W sytuacji odkrycia plam z płynu do spryskiwaczy powinieneś znaleźć nieszczelność i szybko ją załatać. W innym wypadku samochód będzie jak studnia bez dna! 


Nie każda plama powinna powodować u nas strach i siwienie włosów. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie rozpoznać źródła wycieku - udaj się do mechanika. Bez problemu oceni sytuację, naprawi usterkę i doleje czego trzeba! 


kw


CZYTAJ TAKŻE: