Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 21.09.2021

Jak rynek motoryzacyjny radzi sobie z pandemią?

Pomimo dużych spadków w lipcu i sierpniu, suma wszystkich europejskich rejestracji samochodów w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. pozostaje dodatnia.

Według danych opublikowanych przez ACEA, w lipcu 2021 r. po czterech miesiącach wzrostu europejski rynek samochodowy doznał znacznego spowolnienia. Liczba nowych rejestracji spadła o 23,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w 2020 r. i wynosiła 823 949 egzemplarzy. W sierpniu spadek był nieco mniejszy, bo o 19,1 proc. względem ubiegłego roku. Zarejestrowano wtedy 622 993 nowych pojazdów.

Nie wszyscy producenci w równym stopniu radzą sobie z kryzysem spowodowanym niedoborem układów scalonych, którego głównym winowajcą jest oczywiście COVID-19.

Grupa Volkswagen zarejestrowała w sierpniu 191 795 sztuk nowych samochodów (-14,3 proc. w porównaniu z 2020 r.):

  • Volkswagen - 14,4 proc.,
  • Audi - 14,4 proc.,
  • Skoda - 8,1 proc.,
  • Seat - 14,5 proc.,
  • Porsche - 35,2 proc.


Marka Stellantis wypuściła na rynek zaledwie 122 836 pojazdów (spadek o 29,4 proc. ).

  • Peugeot - 40,3 proc.,
  • Fiat - 23, proc.,
  • Opel - 17,7 proc.,
  • Alfa Romeo - 54,4 proc.


Sumując jednak wszystkie osiem miesięcy 2021 r. trend pozostaje dodatni – w odniesieniu do 2020 roku rynek europejski notuje wzrost o 11,2 proc. . Kupiono i zarejestrowano bowiem 6,8 mln nowych samochodów.


Znaczny wpływ na ten wynik miały trzy pierwsze miesiące bieżącego roku. Dzięki temu mimo spadkom gospodarka UE w sektorze moto odnotowuje skumulowany wzrost. W rezultacie cztery główne rynki znalazły się „na plusie” – to Włochy (+30,9 proc.), Francja (+12,8 proc.), Hiszpania (+12,1 proc.) oraz Niemcy (+2,5 proc.).

Kłopoty z dostawami półprzewodników według ekspertów mają potrwać przynajmniej do końca przyszłego roku.


bp

CZYTAJ TAKŻE:

-

Źródło: https://www.alvolante.it/news/mercato-auto-europa-immatricolazioni-luglio-e-agosto-2021-375168