Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 27.09.2021

Niemcy chcą ograniczenia prędkości!

Bundestag i Bundesrat odrzuciły projekt ograniczenia prędkości na autostradach do 130 km/h. Niebawem jednak wybory! Temat z pewnością szybko wróci na polityczne mównice.

Cały świat zna legendarne niemieckie autostrady, na których można „cisnąć, ile fabryka dała”. Okazuje się, że ograniczenia obowiązują już na niemal połowie tamtejszych dróg – częściowo z powodu remontów i realizowanych budów, a częściowo przez lokalne regulacje wprowadzane przez landy.

Jedna z firm ubezpieczeniowych przeprowadziła badanie sondażowe dot. wprowadzenia ograniczenia prędkości na autostradach do 130 km/h. Ankietowanymi byli nie tylko z kierowcy, ale także osoby korzystające z transportu publicznego, rowerów lub podróżujące pieszo. Wszyscy badani mieli mniej niż 45 lat.

twitter/ @svenseele twitter/ @svenseele

39 proc. uczestników sondy głosowało za wprowadzeniem ograniczania prędkości do 130 km/h. 32 proc. wolałoby wyższe ograniczenie. Gdy zsumujemy te dane, łącznie daje to wynik ponad 70 proc badanych, którzy chcą wprowadzenia ograniczeń poruszania się na drogach. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Ministerstwo Środowiska i Agencję Środowiska. 64 procent powiedziało, że „zdecydowanie” lub „raczej” opowiedziałoby się za ograniczeniem prędkości do 130 km/h.

Analizy Agencji Środowiska dostarczają zwolennikom ograniczenia prędkości dodatkowych argumentów – pozytywny wpływ regulacji na środowisko. Przy wprowadzeniu ograniczeń emisje gazów cieplarnianych zostałyby znacznie zmniejszone - rocznie można zaoszczędzić od 1,9 miliona do 5,4 miliona ton CO2.

twitter/@polenz_r twitter/@polenz_r

Stan bezpieczeństwa niemieckich dróg

Porównując tamtejsze autostrady do innych lokalnych dróg, można stwierdzić, że są stosunkowo bezpieczne. Na każdy miliard przejechanych kilometrów na obszarach miejskich przypada 4,8 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, a na drogach wiejskich to aż 6,6. Na autostradzie współczynnik wynosi zaledwie 1,75.

Wyniki badań przeprowadzonych w innych państwach pokazują, że limity na autostradach niekoniecznie oznaczają większe bezpieczeństwo: w większości krajów z ograniczeniami prędkości odnotowuje się więcej zgonów na miliard przejechanych kilometrów niż w Niemczech. Badacze tłumaczą to głównie zwiększoną monotonią na autostradach i uśpieniem czujności kierowców.

Jakie jest Twoje zdanie w tym temacie? Daj znać w naszej aplikacji mobilnej!


bp


CZYTAJ TAKŻE:


-


-

Źródło: https://www.autozeitung.de/tempolimit-120-autobahn-195623.html