Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Piotr Błaszczyk 13.10.2021

Komisja Sejmowa za większością poprawek do ustawy o transporcie drogowym

Za przyjęciem prawie wszystkich poprawek Senatu do ustawy o transporcie drogowym opowiedziała się w środę komisja sejmowa. Jedną z nich jest skrócenie z 10 do 5 lat minimalnego wymaganego doświadczenia zawodowego dla kandydatów na instruktorów kierowców zawodowych.

Ustawa o transporcie drogowym reguluje zasady uzyskiwania uprawnień przez kierowców zawodowych.

Na środowym posiedzeniu sejmowa Komisja Infrastruktury poparła przyjęcie 13 z 14 poprawek senackich. Zaakceptowano m.in. zmianę liberalizującą wymogi kwalifikacyjne dla instruktorów w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E oraz D lub D+E, skracając wymagane dla nich doświadczenie w wykonywaniu transportu z 10 do 5 lat. Podobnie jak poprawki zaproponowane przez Biuro Legislacyjne Senatu, które miały charakter doprecyzowujący, legislacyjny i uzupełniający.

Komisja infrastruktury opowiedziała się natomiast przeciw senackiej poprawce, w myśl której wojewoda lub dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej mógłby cofnąć świadectwo kwalifikacji zawodowej dopiero po bezskutecznym upływie terminu na przedłożenie dokumentów potwierdzających odbycie odpowiedniego szkolenia.

Nowelizacja dotyczy przepisów, które regulują zasady uzyskiwania uprawnień przez kierowców zawodowych; chodzi o szkolenia i egzaminy odbywane po uzyskaniu prawa jazdy.

Ustawa wprowadza cyfryzację obiegu dokumentów w procesie kształcenia kierowców zawodowych, co ma zapewnić podniesienie jakości szkoleń kierowców zawodowych w Polsce i gwarantować właściwe prowadzenie szkoleń bez możliwości ich nielegalnego skrócenia czy podrobienia zaświadczenia o ich ukończeniu.

Według resortu infrastruktury cyfryzacja wyeliminuje też papierowe orzeczenia lekarskie i psychologiczne na rzecz wpisu elektronicznego.
Dzięki nowelizacji część szkoleń będzie mogła być prowadzona dla kierowców zawodowych metodą e-learningu, co przyspieszy ich realizację i pozwoli na elastyczność zarówno dla kierowców zawodowych, jak i podmiotów szkolących.
Nowela wprowadza też kartę kwalifikacji kierowcy, co - zdaniem wiceministra - pozwoli na łatwiejsze zatrudnienie kierowcy zawodowego z kraju trzeciego.

Ustawa wprowadza także możliwość cofnięcia świadectwa kwalifikacji zawodowej. Ma to następować po stwierdzeniu przez wojewodę wydania świadectwa niezgodnie ze stanem faktycznym. Rozszerza także zakres danych gromadzonych w centralnej ewidencji kierowców o m.in. świadectwa kwalifikacji zawodowej, które zostały cofnięte.

W myśl ustawy testy kwalifikacyjne na kierowców zawodowych mają zostać przeniesione do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. 


PAP/mww/ pad/

CZYTAJ TAKŻE: