Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 12.12.2020

Skrzynia manualna czy automatyczna?

Skrzynia manualna albo automatyczna? - oto jest pytanie! Zwolennicy automatyzacji i wielbiciele wygody coraz głośniej mówią o zaletach skrzyni automatycznej. Czy rzeczywiście jest tak kolorowo? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania? Czy rodzaj skrzyni wpływa na spalanie? 

Skrzynia manualna jeszcze kilka lat temu była oczywistością. Automaty montowane były tylko w drogich samochodach z segmentu premium. Dziś jest już inaczej. W wielu popularnych modelach spotykamy względnie tanie i poprawne jakościowo automaty.

Wybór rodzaju skrzyni biegów

Wybór rodzaju skrzyni biegów oraz jej typu zależy od osobowości i potrzeb kierowcy. W automatyczną skrzynię biegów wyposażają się głównie ci, którzy mają tendencję do sprawiania życia łatwiejszym – kierowca nie przejmuje się biegami, a samochód sam "myśli" za kierowcę. Jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad samochodem i dynamicznie reagować na wszystkie sytuacje drogowe (np. gwałtownie przyśpieszać) – lepsza będzie skrzynia manualna. 

Pod pojęciem automat, producenci ukrywają wiele typów skrzyń, które nie wymagają użycia lewej nogi w samochodzie. Niektórzy mianem automatu określają skrzynie CVT, albo dwusprzęgłówki takie jak DSG czy EDC. Dla użytkownika to właściwie to samo – nie musi sam zmieniać biegów. 

Początki związane z "przestawieniem się" ze skrzyni manualnej na automatyczną bywają trudne.

Posłuchaj
00:56 "Przestawianie się" z manuala na automat (Wysokie Obroty/PRK) "Przestawianie się" z manuala na automat (Wysokie Obroty/PRK)

Czy automatyczna skrzynia biegów to droższa opcja?

Jednym z głównych kryteriów, które bierzemy pod uwagę przy wyborze auta jest cena. Powszechnie uważa się, że samochody z manualną skrzynią biegów są po prostu tańsze. 

Posłuchaj
01:37 Cena skrzyni automatycznej (Wysokie Obroty/PRK) Cena skrzyni automatycznej (Wysokie Obroty/PRK)

Wiele skrzyń manualnych to konstrukcje sprzed wielu lat, które z biegiem czasu zostały nieznacznie dopracowane – stąd niższa cena. Automaty we współczesnych samochodach są rozwiązaniami nowocześniejszymi i bardziej skomplikowanymi. Wiąże się to oczywiście z ceną, przez co są droższe w utrzymaniu i naprawie.

Posłuchaj
01:31 Jaka skrzynia będzie dla Ciebie najlepsza? (Wysokie Obroty/PRK) Jaka skrzynia będzie dla Ciebie najlepsza? (Wysokie Obroty/PRK)

01:51 Skrzynie automatyczne coraz bardziej popularne (Wysokie Obroty/PRK) Skrzynie automatyczne coraz bardziej popularne (Wysokie Obroty/PRK)

 

Spalanie

W społeczeństwie panuje opinia, że skrzynie automatyczne powodują większe spalanie paliwa – niektórzy twierdzą, że klasyczny automat pali nawet 2 litry więcej. Tymczasem np. przekładnie dwusprzęgłowe (też zaliczane przecież do automatów) nie powodują większego spalania.

Źródło: YT

W ostatnich latach technika poszła do przodu i dziś to samochody z automatycznymi skrzyniami mogą palić mniej, niż te ze skrzyniami manualnymi.

Posłuchaj
01:57 Automat pali mniej, czy więcej?(Wysokie Obroty/PRK) Automat pali mniej, czy więcej? (Wysokie Obroty/PRK)

Jakie problemy mogą pojawić się przy użytkowaniu skrzyń automatycznych? Awarie zdarzają się wtedy, gdy skrzynia jest nieprawidłowo serwisowana lub użytkowania. Trzeba też pamiętać, że warto zmieniać olej co 60-100 tysięcy kilometrów.

Posłuchaj
01:56 Problemy skrzyń automatycznych (Wysokie Obroty/PRK) Problemy skrzyń automatycznych (Wysokie Obroty/PRK)

 


Wybór między skrzynią manualną i automatyczną to zawsze kwestia indywidualna. Zależy od preferencji kierowcy i charakteru wykorzystania.

Jedna i druga opcja ma swoich zwolenników. A Ty? Którą skrzynię wybierasz?



Autor: R. Kilen

Gość: Damian Śmigielski – dziennikarz motoryzacyjny.