Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 22.06.2023

Garbus, czyli "samochód dla ludu"

Jest jednym z najdłużej i najliczniej wyprodukowanych aut na świecie. Volkswagen Garbus do dziś zachwyca swoim wyglądem i dostarcza niesamowitej przyjemności z jazdy! Dlaczego tak chętnie "wieszamy na nim oczy"? 

shutterstock_1743261128 czarna wołga 1200.jpg
Radziecka limuzyna. Legenda "Czarnej Wołgi"

Ponad 21,5 miliona egzemplarzy na całym świecie – takim wynikiem sprzedaży jednego z najbardziej znanych modeli samochodowych na świecie może pochwalić się Volkswagen. Dziś każdy wielki koncern może pomarzyć o takich liczbach. Popularny Beetle, który produkowany był przez ponad pół ubiegłego wieku trafił na wszystkie kontynenty świata. 

Zdjęcie ilustracyjne (Shutterstock.com/ZZc) Zdjęcie ilustracyjne (Shutterstock.com/ZZc)

Za powstanie Garbusa odpowiedzialny był Ferdinand Porsche. Austriacki konstruktor w trakcie II wojny światowej projektował pojazdy dla Niemców. Adolf Hitler jeszcze przed wybuchem wojny nakazał inżynierowi, aby ten zbudował auto, które będzie tanim "samochodem dla ludu". Produkcja Garbusa ruszyła na masową skalę dopiero po wojnie. W 1946 roku z fabryki wyjeżdżało miesięcznie około tysiąca sztuk.

Samochód Volkswagen Garbus, 1968 (Narodowe Archiwum Cyfrowe) Samochód Volkswagen Garbus, 1968 (Narodowe Archiwum Cyfrowe)

Przez lata modernizowano i usprawniano samochód.

Garbus posiadał dwa ogromne atuty, które wyróżniały go spośród konkurencji – stosunkowo niską cenę oraz niezawodność. Dzięki temu był najchętniej kupowanym samochodem w kolejnych kliku latach. Od lat 60-tych liczba sprzedanych egzemplarzy Beetla systematycznie rosła. W 1972 roku jeździło nim już 15 milionów ludzi na całym świecie.

Popularność zdobył także model bez dachu – Garbus w formule kabrioletu najlepiej sprzedawał się w skąpanych słońcem państwach – m.in. w Brazylii. Z tamtejszej fabryki na ulice Ameryki Południowej wyjechało ponad 3,35 miliona sztuk Beetla. 

Garbusy (shutterstock.com/Santi Rodriguez) Garbusy (shutterstock.com/Santi Rodriguez)

Garbusa produkowano do 2003 roku. Na rynku pojawiło się wówczas wiele bardziej nowoczesnych, tańszych i szybszych aut. 

Rynek samochodowy jest niezwykle brutalny. Ikony i "gwiazdy motoryzacji" bardzo szybko giną deptane przez nowe modele popularnych marek, które oprócz ładnej reklamy nie są w stanie zaoferować niczego więcej.  

Za kilka lat Garbus stanie się towarem, o który kolekcjonerzy będą się "zabijać". 

Piękna sylwetka, cudowne wnętrze i gorące serce - czego więcej nam potrzeba?

kw

CZYTAJ TAKŻE: