Co zrobić ze zużytymi oponami?
Opony to jedyny element naszego samochodu, który ma kontakt z podłożem. Z tego powodu nie warto oszczędzać i przeciągać terminu wymiany - dobra guma jest gwarancją bezpieczeństwa.
<<< Opony sezonowe, czy całoroczne? >>>
Zużyty bieżnik to najłatwiejszy sposób sprawdzenia trwałości opon. Ten element jest kluczowy w ocenie jakości ogumienia i warto regularnie go kontrolować. Gdy gumy stają się "łyse", całkowicie tracimy przyczepność. Łatwo wtedy o poślizg, spowodowanie kolizji, czy poważnego wypadku. Opony posiadają wskaźnik zużycia bieżnika oznaczony symbolem TWI (najczęściej w postaci trójkąta), który umożliwia sprawdzenie rowków w ogumieniu. Ich głębokość powinna wynosić nie mniej niż 1,6 mm na całym obwodzie opony. Gdy widzimy, że bieżnik jest już wytarty - czas na nowe opony.
Ocieranie o krawężniki, podjeżdżanie pod twarde wzniesienia i wpadanie w wyboje powodują, że na krawędziach gum pojawiają się wybrzuszenia. Spowodowane jest to tym, że część ciśnienia dostaje się pomiędzy zewnętrzną a wewnętrzną warstwę opony. Jeżeli mamy do czynienia wyłącznie z jednym bąblem, wulkanizator powinien poradzić sobie z problemem. Jeśli jednak wybrzuszeń jest więcej, powinieneś szybko zdecydować się na zakup nowych opon.
<<< Jak dbać o opony po ich wymianie? >>>
Stare ogumienie może sprawić, że w czasie jazdy będziemy odczuwać wibrację w całej kabinie samochodu. W takiej sytuacji warto udać się do wulkanizatora i potwierdzić przypuszczenia. Drgania mogą być bowiem wywołane również innymi czynnikami - np. krzywą alufelgą.
kw
CZYTAJ TAKŻE: