Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Piotr Błaszczyk 11.11.2021

W ciągu trzech kwartałów liczba rejestracji nowych osobówek wzrosła o 18 proc.

W ciągu trzech kwartałów 2021 r. zarejestrowano w Polsce 347,3 tys. nowych aut osobowych  – blisko 18 proc. więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku - wynika z raportu firmy doradczej KPMG. W tym czasie sprzedano 114,1 tys. pojazdów z napędem alternatywnym, co oznacza wzrost o 131,1 proc. rok do roku.

KPMG wskazała, że klienci instytucjonalni do końca września zarejestrowali 258,4 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 23,1 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Nabywcy indywidualni w omawianym czasie zarejestrowali 88,8 tys. samochodów, tj. o 4,3 proc,. więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2020 roku.

Według prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakuba Farysia, mimo że wyniki rejestracji za trzy kwartały br. wciąż są bardzo dobre, ogólna sytuacja branży motoryzacyjnej w ostatnich miesiącach 2021 roku pozostaje zła.

– Przyczyną są braki w dostawach półprzewodników do produkcji motoryzacyjnej, co pokazują dane ukazujące spadki w produkcji pojazdów. Niestety sytuacja się pogarsza i należy się spodziewać, że dalsze spadki zarówno w produkcji, jak i rejestracjach będą bardzo znaczne w każdej kategorii pojazdów - wskazał.

Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w analizowanym okresie 278 tys. aut, co oznacza wzrost o 15 proc. Wyższą sprzedaż odnotowano też w segmencie aut osobowych marek premium+ - to 69,3 tys. pojazdów. Po trzech kwartałach 2021 roku wzrost w tej grupie wyniósł 29,9 proc.


Według KPMG, obecny wzrost zapewniła większa liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi.

– Od stycznia do września 2021 roku w Polsce sprzedano 114 tys. tego typu pojazdów – o 131,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Trzycyfrowa dynamika utrzymała się zarówno wśród klientów indywidualnych (+137,6 proc.), jak i instytucjonalnych (+129,1 proc.) - podano.

Jak zaznaczył lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna, najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów hybrydowych typu Plug-in.

– Do końca września 2021 roku sprzedano blisko 6,8 tys. tego typu aut, o 182,4 proc. więcej niż w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup aut w pełni elektrycznych. W okresie od stycznia do końca września br. Polacy zarejestrowali 4,1 tys. pojazdów tego typu. Jest to wzrost o 88,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - podał.

Jak ocenił, wartości te potwierdzają umocnienie się trendu rozwojowego na rynku pojazdów z napędem alternatywnym, w tym elektrycznym.


PAP/ lgs/ drag/ bp


CZYTAJ TAKŻE: