Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 20.12.2021

Pole magnetyczne pozwoli ocenić stan opon

Grupa naukowców Politechniki Opolskiej opracowała metodę sprawdzania stanu opon samochodowych za pomocą badania ich pola magnetycznego. Zdaniem autorów, w przyszłości podobne urządzenia mogą być montowane w każdym aucie.

Naukowcy Politechniki Opolskiej opracowali nowy sposób diagnostyki opon samochodowych. Według nich o stanie opony możemy dużo się dowiedzieć po zbadaniu jej pola magnetycznego. Jak powiedział prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej, zastosowanie odpowiednich czujników pozwoli na kontrolę jakości opony bez potrzeby jej zdejmowania.

- Metoda pozwala na wcześniejsze wskazanie, że pozostała bardzo mała ilość warstwy mieszanki gumowej bieżnika. Pod bieżnikiem opony samochodowej znajduje się struktura zwana opasaniem. Składa się ona z drutów stalowych, które podczas jazdy ulegają odkształceniu i w wyniku efektu Villariego zmienia się ich pole magnetyczne. Za pomocą czujnika magnetycznego obserwujemy zmiany tego pola podczas eksploatacji. Na tej podstawie wnioskujemy, czy bieżnik jest zużyty, czy też nie. Możemy także sprawdzić, czy opona była uszkodzona, naprawiana, czy też coś się do niej wbiło. Jesteśmy także w stanie oszacować czas eksploatacji opon oraz opisać, jak zmiany ciśnienia wpływają na ich pole magnetyczne - wyjaśnia prof. Brol.

Według badań naukowców opolskiej uczelni istnieje relacja pomiędzy stanem bieżnika a zmianami rozkładu pola magnetycznego opasania opony.

Ewolucja płaszczyzny magnetycznej wypadkowego pola magnetycznego w funkcji czasu (Źródło: wu.po.opole.pl) Ewolucja płaszczyzny magnetycznej wypadkowego pola magnetycznego w funkcji czasu (Źródło: wu.po.opole.pl)

Obecnie do badania opon wykorzystywane jest stanowisko wielkości poręcznej walizki. Autorzy urządzania widzą szansę na jego wykorzystanie w przyszłości w ramach wbudowanych funkcjonalności samochodu.

- Zależy nam na tym, by była to metoda diagnostyczna, którą będzie można stosować bezpośrednio w samych pojazdach. Dzięki temu nie trzeba będzie ściągać koła do pomiaru. Urządzenie zamontowane w aucie bez zaangażowania kierowcy będzie dokonywało analizy i sygnalizowało konieczność wymiany opony – mówi prof. Brol.


PAP/ masz/ itm/ bp

CZYTAJ TAKŻE: