Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Elżbieta Szczerbak 12.05.2011

Internet -jeden z motorów polskiej gospodarki

Obecnie branża generuje już 35,7 mld zł czyli prawie 3 proc. PKB. Do 2015 roku rynek ma rozwijać się w tempie ok. 14 proc. rocznie a jego znaczenie w gospodarce przekroczy 4 proc.
Internet -jeden z motorów polskiej gospodarkiGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Internet - jeden z motorów rozwoju polskiej gospodarki

Najbardziej namacalny i łatwy do oszacowania wpływ Internetu na gospodarkę to obszar handlu elektronicznego, wydatków konsumentów na sprzęt informatyczny służący do korzystania z Internetu, dostępu do sieci, wydatków przedsiębiorstw i wydatków rządowych, a także eksportu netto. Ale jak podkreśla Grzegorz Cimochowski z Boston Consulting Group, Internet ma dużo większy wpływ niż te 2,7proc. PKB "-Internet bezpośrednio wpływa na ok. 3 proc. handlu detalicznego w Polsce, a pośrednio, czyli poprzez transakcje sprawdzone w Internecie, ale wykonane w kanale tradycyjnym, na następne 6 proc.. Łącznie to już mamy 9 proc. handlu detalicznego. Druga kwestia wpływu Internetu, to jest kwestia reklamy internetowej, handlu elektronicznego między przedsiębiorstwami, to jest też kwestia wykorzystywania przez konsumentów darmowych treści na portalach typu Wikipedia, na wyszukiwarkach, blogach, na forach dyskusyjnych. I ostatnia rzecz, to jest wzrost produktywności przedsiębiorstw."

A te niestety, jak się okazuje, nie wykorzystują możliwości jakie daje Internet. Najczęściej małe i średnie firmy korzystają z Internetu w bardzo podstawowym zakresie, mówi Agata Wacławik-Wejman z Google Polska: "-Mają wizytówkę w Internecie, korzystają z maila natomiast jeśli chodzi o bardziej zaawansowane narzędzia, typu płatności w Internecie, typu zarządzanie zasobami firmy, to są jeszcze sprawy, które raczej są przyszłością niż teraźniejszością dla polskich przedsiębiorstw."

Potwierdza to także Grzegorz Cimochowski z Boston Consulting Group: "-Niestety w Polsce, jeżeli chodzi o wykorzystanie bardziej wyrafinowanych narzędzi internetowych, czyli np. wspieranie sprzedaży przez Internet, zakupy firm wśród innych firm przez Internet, czy różne narzędzia do wspierania transakcji, śledzenia przesyłek, zbierania opinii, czy nawet sama reklama w sieci, to jest już bardzo rzadkie u naszych przedsiębiorców. Trzeba powiedzieć, że w porównaniu do analogicznych przedsiębiorstw w innych krajach, polskie firmy wyglądają bardzo słabo, wypadają na samym dnie rankingów europejskich. Myślę, że z jednej strony można troszkę winić za to poziom infrastruktury w Polsce. Ta szybkość, przepustowość tej sieci jest fatalna. Znowu tu jesteśmy na końcu rankingów, ale tak naprawdę jest to kwestia braku świadomości i braku wiedzy wśród małych i średnich przedsiębiorstw, gdyż bardzo wiele firm, spośród tych, które nie wykorzystują Internetu, żywi błędne przekonanie, że Internet ich branży nie dotyczy. Nasze badania pokazują, że nie ma tak naprawdę żadnej branży w Polsce, w której udział firm aktywnie, bądź średnio aktywnie wykorzystujących Internet, byłby niższy niż 50 proc."

Eksperci podkreślają też, że firmy, które korzystają z Internetu, zazwyczaj szybciej rosną, zwiększają zatrudnienie i przychody. Mają też większy zasięg działania i większy udział eksportu.