Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Urszula Tokarska 30.05.2011

Nowe paliwa z biokomponentami

Polska, jak inne kraje UE, powinna doprowadzić do sytuacji, w której co najmniej 10% energii w transporcie ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii.
Nowe paliwa z biokomponentamifot. SXC
Posłuchaj
  • Nowe paliwa z biokomponentami

Robert Lidke: - Polska, jak inne kraje UE, powinna doprowadzić do sytuacji, w której co najmniej 10% energii w transporcie ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a więc nie z ropy naftowej czy gazu. Już teraz w każdym litrze oleju napędowego czy benzyny mamy pewną zawartość biokomponentów. Ile tego składnika powinno być w naszym baku?

Magdalena Kozmana z dziennika Rzeczpospolita: - Myślę, że 10% to jest poziom do którego dojdziemy za kilka lat, do 2020 roku, ale teraz 5% objętości biopaliw stanowią biokomponenty. W przypadku oleju napędowego jest to ester, a benzyny etanol. Co roku będzie ich przybywać, w tym roku biopaliwa mają stanowić 6,2% w ogólnych paliwach w transporcie.

Czy na stacjach będziemy mieli do wyboru paliwo z mniejszą ilością biokomponentów albo z większą?

Magdalena Kozmana: - To jest paliwo normatywne, więc o tym, że biokomponenty są dodawane, klient może się dowiedzieć z informacji ogólnych, np. na stacji. Od wakacji, jeśli ustawa zostanie zmieniona, w oleju napędowym będzie to 7%, a koncerny nie muszą informować, że jest to biopaliwo.

Producenci samochodów mieli dużo zastrzeżeń do biopaliw, więc co o nowych propozycjach myślą?

Jakub Faryś – prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: - Wszyscy producenci już dostosowali swoje produkty do tego paliwa. Wcześniej była mowa o większej zawartości biokomponentów i my protestowaliśmy przeciw temu, bo mogły być problemy z silnikami. Przestrzegałbym przed tankowaniem paliw, które zawierają większy ich dodatek, np.20%, bo mogą być problemy z silnikiem i z gwarancją. Ważne jest to, aby tankować paliwo o takiej normie, która jest wskazana w instrukcji obsługi. Jeżeli będziemy tankowali takie paliwo, nie ma obaw, że producent może odmówić naprawy gwarancyjnej.

Podobno na stacjach mają się pojawić paliwa z większą zawartością biokomponentów, nawet 85%.

Magdalena Kozmana: - To są już biopaliwa, a nie paliwa normatywne. Paliwo FAME, czyli bioester, dostępny na polskich stacjach jest tankowany przez TIR-y. PKN Orlen wprowadzi na rynek biopaliwo E 85, z 85%-ową zawartością etanolu, na razie będzie to projekt pilotażowy. To paliwo jest np. dla silników FlexiFuel.

Czy te paliwa z biokomponentami będą tańsze?

Magdalena Kozmana: - Te normatywne, nie. Tańsze będą biopaliwa, np. benzyna E 85, czy bioester.
Biopaliwa mogą być szansą dla polskiego rolnictwa, bo ceny rzepaku poszły w górę. Droższy jest też olej, więc my konsumenci płacimy drożej za oleje.