Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Urszula Tokarska 03.06.2011

Polskie gry komputerowe podbijają świat

Stają się naszą specjalnością eksportową. Ta branża w ujęciu PKB jest większa niż górnictwo.
Polskie firmy stawiają na gry komputerowePolskie firmy stawiają na gry komputeroweGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Polskie gry komputerowe podbijają świat

Robert Lidke: - Polskie gry komputerowe podbijają świat. Czy to nie przesada, bo na świecie znanych jest tylko kilka polskich gier.

Dariusz Wolak z dziennika Rzeczpospolita: - Jeśli porównamy wielkości sprzedaży polskich tytułów z największymi hitami na świecie to wciąż polscy producenci wydają się mali, jednak sprzedaż gry w ilości milion czy do dwóch milionów egzemplarzy robi już wrażenie na światowych graczach i konkurentach.

- Jedna z polskich gier została wręczona prezydentowi USA i to jest obecnie hit na rynkach światowych. Jest to „Wiedźmin 2”.

Dariusz Wolak: - W pierwszym tygodniu sprzedaży był najpopularniejszą grą na świecie w wersji na komputery PC.

- Podobno stworzenie gry komputerowej może kosztować więcej niż stworzenie filmu.

Dariusz Wolak: - Najdroższa polska gra kosztowała ponad 20 milionów dolarów. Pierwsze wyniki sprzedaży są bardzo obiecujące. Koszty robocizny w Polsce, koszty polskich informatyków są cały czas niższe niż na zachodzie, więc łatwiej jest zarabiać na grach.

- Polscy informatycy są znani na całym świecie.

Jarosław Sobolewski – dyrektor Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska: - Polska jest uznawana za jeden z pięciu najbardziej konkurencyjnych rynków internetowych na świecie. Wynika to z tego, że mamy przewagę technologiczną, nie tylko zlokalizowane wersje naszych serwisów, ale jesteśmy w stanie szybko adaptować się do zmieniającego się krajobrazu internetowych mediów globalnie. Polacy zajęli więcej pierwszych miejsc na różnych światowych konkursach informatycznych i programistycznych niż Amerykanie. Jesteśmy blisko Rosji i Chin, którzy są też w tej czołówce. Ta branża w ujęciu PKB jest większa niż górnictwo.

Dariusz Wolak: - To dobra informacja, bo branża górnicza to odchodzący sektor, a branża informatyczna to jest przyszłość.
My jesteśmy okruszkiem tego globalnego rynku, bo jego wartość w zeszłym roku to było 60 miliardów dolarów, polski rynek to tylko 300 milionów dolarów. Szybko jednak możemy nadrobić ten dystans.

- Kim są użytkownicy gier komputerowych?

Dariusz Wolak: - W USA średni wiek gracza przekroczył 30 lat, średni wiek osoby kupującej gry przekracza 40 lat.

- Jak i ile czasu powstaje taka gra komputerowa?

Dariusz Wolak: - Najważniejszy jest pomysł, zatrudnia się informatyków na kilka lat po kilkanaście godzin dziennie. 3-4 lata i produkt jest gotowy.
Produkcja gier to złożony przemysł. Pomijając kwestie technologiczne: sprzęt, oprogramowanie, ludzie, scenarzyści, branża reklamowa są to również aktorzy, często najlepsi.
Na świecie branża gier komputerowych rośnie 10% rocznie, 6 razy szybciej niż rynek muzyczny, dwa razy szybciej niż rynek filmów. W Polsce ta dynamika jest jeszcze szybsza.