Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Urszula Tokarska 28.06.2013

Warto wiedzieć o swoich prawach w podróży

Od 1 marca jednakowe prawa mają podróżni w Europie udający się na wakacje samolotem, pociągiem, autokarem lub statkiem.
Posłuchaj
  • Warto wiedzieć o swoich prawach w podróży


Komisja Europejska rozpoczęła kampanię informacyjną pod hasłem „Prawa pasażerów w zasięgu ręki”. Tegoroczny sezon urlopowy jest pierwszym, w którym obowiązują jednakowe prawa dla pasażerów wszystkich środków transportu: samolotów, pociągów, autokarów i statków.

Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego informuje, że te przepisy obowiązują od 1 marca. Jeśli chodzi o autokary, to przepisy dotyczą autokarów dalekobieżnych, czyli obsługujących trasy powyżej 250 kilometrów.

- W przypadku odwołania podróży lub znacznego opóźnienia (powyżej 120 minut), pasażerowie mogą żądać zwrotu kosztów biletu.


Może też zostać zaproponowana trasa wymienna. Jednak decyzja powinna należeć do konsumenta.

Marta Angrodzka-Krawczyk z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie dodaje, że pasażer ma wtedy prawo do odpowiedniej opieki ze strony przewoźnika. Musi on zapewnić jedzenie, picie oraz nocleg. Pasażerowie mają także prawo do odszkodowania do wysokości 50% ceny biletu, jeśli przewoźnik nie zaoferuje im prawa wyboru pomiędzy zwrotem kosztu biletu a zmianą trasy.

- Niestety, konsumenci często nie znają swoich praw.

Katarzyna Słupek twierdzi, że podobne prawa mamy podróżując koleją. Jeśli pociąg zostaje opóźniony o godzinę, mamy już prawo do opieki. Możemy też żądać zwrotu kosztów biletu czy zaproponowanie trasy wymiennej. Jeśli nie mamy wyboru, to należy się nam odszkodowanie. Wyłączenia dotyczą jedynie siły wyższej, przez którą przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności. Odszkodowanie wynosi 25% ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut, a 50% jeśli przekroczy 120 minut.

Jeśli pasażerowie nie otrzymają opieki to – jak mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski z Federacji Konsumentów – możemy zabrać rachunek za posiłek czy picie i zażądać refundacji od przewoźnika. Mamy do tego prawo i warto z niego korzystać.

Katarzyna Słupek przypomina też o potwierdzaniu innych dodatkowych wydatków, które ponieśliśmy z powodu wydłużenia podróży. Zabierać należy rachunki, paragony jako dowód dodatkowych kosztów.

- Przypomnijmy jeszcze prawa pasażerów samolotów.

Jeśli np. bagaż został przez przewoźnika zagubiony, można zwracać się o odszkodowanie. Jeśli odbieramy bagaż na lotnisku i widzimy, że jest szkoda, albo otwieramy i czegoś brakuje, trzeba udać się do punktu informacyjnego, wypełnić odpowiedni formularz i zrobić jego kopię. Jeśli już opuścimy lotnisko, będzie trudno udowodnić szkodę. Warto cenne rzeczy przewozić w bagażu podręcznym.
Jeśli bagaż nie zdąży dolecieć, to można wystąpić do przewoźnika o wypłatę diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby. Również możemy zbierać rachunki za dodatkowe atrakcje w danym miejscu, np. za wypożyczenie sprzętu do nurkowania, bo pojechaliśmy gdzieś, aby właśnie ponurkować i zostaliśmy pozbawieni swojego sprzętu do nurkowania.

- A co w przypadku, gdy przewoźnik sprzedał więcej biletów niż ma miejsc i nie dostaliśmy się do samolotu?

Jeśli był to błąd w sieci teleinformatycznej przewoźnika, to przysługuje nam odszkodowanie.

Rozmawiała Sylwia Zadrożna

Projekt powstaje we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej:

''