W największym skrócie - samochód wpada w poślizg, kiedy opony tracą przyczepność. Warto zaznaczyć, że poślizg nie jest winą auta, powoduje go zawsze kierowca. - Najczęstszymi przyczynami utraty przyczepności, za którą idzie wpadanie w poślizg, jest to, że nie obserwowaliśmy drogi, zaczęliśmy działać za późno - mówi instruktor nauki jazdy Mariusz Stuszewski z Polskiego Towarzystwa Motorowego.
Jednym z powodów może być również zbyt szybka i gwałtowna jazda. - Najczęstszą przyczyną, jeżeli chodzi o warunki pogodowe, jest nadmierna prędkość, zbyt dynamiczne ruchy kierownicą np. przy zmianie pasa ruchu albo wyjeżdżaniu z kolein - wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń w Akademii Jazdy Toru Modlin. - Zdarza się czasem zbyt silny wiatr, bardzo dynamiczna próba kontry na kierownicy, ale też niedostosowanie opon do warunków pogodowych - wylicza ekspert.
Apel o ostrożność
Policja apeluje o szczególną ostrożność, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Komisarz Robert Opas przypomina, że poślizg może skończyć się groźnym wypadkiem. - Między innymi uderzeniem w infrastrukturę drogową, ale również kolizją z innym pojazdem czy niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego - informuje funkcjonariusz.
Co zrobić, gdy już dojdzie do poślizgu?
Skuteczne wyprowadzanie auta z poślizgu wymaga sporej praktyki. Każda sytuacja drogowa, w której musimy się w ten sposób ratować, to też nasza porażka w zarządzaniu przyczepnością. Gdy czujemy, że tracimy przyczepność w samochodach z ABS, trzeba wcisnąć hamulec i czekać, aż system nam pomoże. - Jednocześnie należy wcisnąć sprzęgło, żeby praca silnika (jeśli jest na biegu) nie zakłócała działania ABS - radzi Mariusz Stuszewski.
Ekspert dodaje, że w przypadku samochodów bez systemu ABS należy hamować pulsacyjnie. - W momencie, kiedy czujemy, że zrywamy przyczepność i czujemy, że koła się ślizgają, trzeba odpuścić ten hamulec, żeby koła odzyskały przyczepność. W innym przypadku samochód pojedzie nam na zablokowanych kołach w nieznanym kierunku - mówi.
Czytaj również:
Kierowco, zmniejsz prędkość!
Najlepszą radą na śnieg i lód jest zmniejszanie prędkości. Warto pamiętać, że droga zatrzymania pojazdu rośnie z kwadratem prędkości jazdy, co oznacza, że dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje wydłużenie drogi hamowania czterokrotnie. - Również przy poślizgu, jeżeli wpadniemy z większą prędkością, to potrzebujemy więcej miejsca i czasu do uspokojenia auta i wytracenia prędkości - radzi instruktor.
Należy być szczególnie ostrożnym przy skrzyżowaniach, przypomina były kierowca rajdowy Robert Hałas. - Przed skrzyżowaniami należy wcześniej hamować, bo z reguły już same skrzyżowania i sam dojazd bezpośrednio przed skrzyżowaniem jest wyślizgany i czasami jest tam lodowisko - dopowiada.
Całą dobę można słuchać Polskiego Radia Kierowców, które zainaugurowało działalność 16 października 2020 roku. Nowa, dziewiąta antena Polskiego Radia, skupia się przede wszystkim na poprawie bezpieczeństwa na drogach w kraju i za granicą, informowaniu kierowców o warunkach pogodowych, ale także przekazywaniu aktualności dotyczących m.in. zmian w prawie.
Polskiego Radia Kierowców można słuchać przez bezpłatną aplikację mobilną, stronę internetową oraz cyfrowe radio DAB+. Więcej TUTAJ!
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Materiał: Izabela Kostyszyn
Data emisji: 9.02.2021 r.
Godzina emisji: 6.47
ans
Dlaczego samochód wpada w poślizg i jak go uniknąć? - Jedynka - polskieradio.pl