Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada, że hulajnoga to pojazd, którym może poruszać się tylko jedna, trzeźwa osoba. Dopuszczalna prędkość została ustalona na poziomie 20 km/h. To jednak niejedyne zmiany, jakie wchodzą w życie.
Hulajnogą tylko w wyznaczonych miejscach
Osoby używające hulajnóg, w uzasadnionych wypadkach i po spełnieniu kilku warunków będą mogły poruszać się ścieżką rowerową lub pasem ruchu dla rowerów. - Dodatkowo można korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, tylko w przypadku gdy nie ma drogi dla rowerów. Można wówczas jechać z prędkością 20 km/h - wyjaśnia rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś. Wielu użytkowników elektrycznych hulajnóg z pewnością zastanawia się, co z jazdą po chodnikach.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury rozwiewa wątpliwości, podając przykłady, kiedy będzie to możliwe. - Gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje drogi dla rowerów. Wtedy użytkownik musi poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowywać szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać mu ruchu - wylicza. Podobne zasady będą obowiązywały np. użytkowników rolek i deskorolek.
Fb/Mazowiecka Drogówka
Ochrona małoletnich i pieszych
Osoby poniżej osiemnastego roku życia, chcąc poruszać się Urządzeniami Transportu Osobistego, będą musiały posiadać kartę rowerową, albo prawo jazdy (kategoria AM, A1, B1 lub T). Jeszcze bardziej surowe przepisy będą dotyczyły dzieci poniżej 10. roku życia. - Dopuszczać się będzie kierowanie hulajnogą elektryczną przez dziecko do 10. roku życia, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej - mówi Robert Opas z Komendy Głównej Policji.
YouTube/Mazowiecka Drogówka
1 czerwca wchodzą za to w życie przepisy, które szczególną ochroną obejmą pieszych przekraczających jezdnię. - Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych, ale także wchodzący na nie będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem, wyłączając pojazdy szynowe, czyli w przypadku terenów miejskich głównie mówimy tutaj o tramwajach - dodaje Robert Opas. Nowe regulacje dotyczą również używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
- Chodzi tu o sposób zachowania, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych - dodaje Robert Opas.
Zobacz też:
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Prowadzący: Daniel Wydrych, Piotr Gociek
Materiał: Izabela Kostyszyn
Data emisji: 18.05.2021
Godzina emisji: 6:46
mg
Zmiany w prawie drogowym: na celowniku m.in. hulajnogi i rolki - Jedynka - polskieradio.pl