Dobry wzór nie boi się upływającego czasu

Data publikacji: 11.10.2012 09:50
Ostatnia aktualizacja: 11.10.2012 10:10
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
, Autor - Glow Images/East News

POSŁUCHAJ

Dobry wzór nie boi się upływającego czasu

Tradycja i rzemiosło to według opinii wielu użytkowników cechy charakterystyczne dla polskiego designu. Projektanci pokochali folklor, ale czy zachowali dobry smak i gust?

Początki sztuki projektowania w Polsce zaczęto dostrzegać tuż po wojnie, kiedy to matka polskiego designu Wanda Telakowska, zaczęła modelować ówczesne socjalistyczne głowy. Chodziło o wyrobienie dobrego smaku i gustu w wydaniu powszechnym. Stąd idea powstania Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, którym kierowała przez lata.

Z pracowni tego instytutu wychodziły wzory dla przemysłu produkującego m.in. zabawki dla dzieci, tkaniny, meble, które w latach 60-tych zastąpiły swoją lekkością i wygodą, ciężką estetykę przedwojenną.

Z naukową wręcz precyzją i konsekwencją instytutowe wzorce dobrego smaku, były przekazywane przemysłowi, jednak wiele projektów nie znalazło finału na taśmie produkcyjnej.

- Urządzenia powstawały, ale niestety nie trafiały do produkcji - podkreśla Andrzej Berezowski, przedstawiciel Muzeum Techniki w Warszawie.

W Muzeum Techniki trwa właśnie wystawa o wzornictwie przemysłowym w latach 1945-1989. W muzeum można obejrzeć, to co stworzono dla statystycznego Kowalskiego do wyposażenia jego M.

ah

 

 

Sygnały dnia
Sygnały dnia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.