Tydzień dla oszczędzania.

Data publikacji: 22.10.2012 17:30
Ostatnia aktualizacja: 23.10.2012 09:20
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Zakupy
Zakupy, Autor - sxc.hu

POSŁUCHAJ

Zwrot, gwarancja, reklamacja -czyli jakie prawa ma konsument na zakupach.


Choć decyzje zakupowe konsument zwykle podejmuje sam, to w sytuacji kiedy zakup się nie uda lub zakupiony produkt będzie miał jakieś wady, konsument niekoniecznie musi zostać z tym problemem sam.


Małgorzata Cielochz Urzędu Ochrony Konsumentów  i Konkurencji: -Przede wszystkim powinien pamiętać o tym, że ma prawa. Bardzo często konsument już na etapie, takim bardzo pierwszym, kiedy okaże się, że jest coś nie tak, rezygnuje z dochodzenia swojego roszczenia. Już na etapie podejmowania decyzji powinniśmy otrzymać pakiet najważniejszych informacji, czyli bez względu na to, czy konsument kupuje usługę czy jakiś towar, powinien wiedzieć, ile dana rzecz kosztuje, jakie są danej rzeczy czy usługi warunki i oczywiście powinien pamiętać o prawach, które przysługują generalnie.

H.L.: No właśnie, bo często ekspedient na wstępie zaznacza, proszę się zastanowić, bo w naszym sklepie nie ma zwrotów.


Małgorzata Cieloch: -To mówi dobrze ekspedient, ponieważ kiedyś istniało takie prawo, ono głównie obowiązywało w PRL-u, kiedy konsument miał do namysłu kilka dni. Teraz tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy takie prawo będzie w danym sklepie stosowane. Co więcej, trzeba sprawdzić ile to prawo w danym sklepie, tak jak powiedziałam -dobrowolnie obowiązuje, może być 7 dni, są sklepy, które mają 30, a czasami 90. To jest tzw. prawo na rozmyślenie, czyli możliwość wymiany lub zwrotu. Jest to tylko i wyłącznie uzależnione od dobrej woli sprzedawcy.

H.L.: A czy konsument ma prawo do reklamacji?


Małgorzata Cieloch: -Oczywiście i na pewno wszelkiego rodzaju informacje, które pojawiają się bardzo często w sklepach "po odejściu od kasy, reklamacji nie uwzględniamy" to jest oczywiście wywieszka, która na pewno nie powinna mieć miejsca w sklepie, który przestrzega prawa konsumentów, ponieważ ona jest po prostu niezgodna z przepisami, które obowiązują w Polsce. Każdy ma prawo do reklamacji.
I podstawowa zasada, nie mylimy jej ze zwrotem ani z gwarancją.
Reklamacja, to jest coś, co jest dawane każdemu konsumentowi niezależnie od tego, jaką rzecz kupuje. Jeżeli kupujemy komputer, buty, telefon, mamy 2 lata na możliwość dochodzenia swoich roszczeń. Ważne, trzeba zachować dowód zakupu. Dowodem zakupu jest paragon, ale np. wyciąg z karty również może stanowić dowód zakupu. Pamiętajmy o tym, ponieważ jest to prawo generalne więc nie jesteśmy o nim informowani podczas robienia zakupów ponieważ wynika ono z zasad sprzedaży obowiązujących na terenie UE.

H.L.: Tematem wielu dyskusji, często bardzo ostrych z ekspedientami, jest to, kto ponosi odpowiedzialność za towar, który jest złej jakości lub który jest uszkodzony, czy sklep, czy producent?

Małgorzata Cieloch: -W takich wypadkach, kiedy coś się zepsuło pdczas użytkowania, to konsument zwraca się do tego, który daną rzecz sprzedał, czyli odpowiedzialność w tym wypadku ponosi sprzedawca. Natomiast gdyby okazało się, że z daną rzeczą dzieje się coś nie tak, w takim znaczeniu, że ona stanowi zagrożenie, jest np. toksyczna, to wówczas, oczywiście jeśli ponieślibyśmy szkody, dochodzić będziemy jej od tego, który daną rzecz wyprodukował lub też sprowadził na terytorium UE.




Audycja muzyczna
Audycja muzyczna
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.