Przepisy o rękojmi nie znajdują zastosowania do sprzedaży konsumenckiej. Rękojmia ma miejsce w momencie, kiedy umowa zawierana jest między dwiema osobami fizycznymi, albo dwiema osobami prawnymi. – Natomiast w relacji między przedsiębiorcą, czyli na przykład sklepem, a konsumentem mają zastosowanie przepisy o sprzedaży konsumenckiej – tłumaczy Ernest Makowski, ekspert z UOKiK.
Wówczas możemy korzystać z prawa do reklamacji. – Jeżeli konsument dostrzeże, że towar, który kupił, jest niezgodny z umową, czyli na przykład nie ma takich parametrów, jakie powinien mieć zgodnie z opisem, albo kiedy posiada jakieś usterki, może złożyć reklamację – informuje gość Jedynki.
Reklamację można złożyć w ciągu dwóch lat od nabycia towaru i nie później niż dwa miesiące od momentu dostrzeżenia niezgodności towaru z umową.
Jest jeszcze jedno rozwiązanie – skorzystanie z gwarancji. – Producent albo sprzedawca może wystawić gwarancję. Gwarancja jest bezpłatna i nie jest obowiązkowa. Jej zakres ustala producent – tłumaczy Makowski.
Mamy więc wybór: albo możemy korzystać z gwarancji, albo z prawa do reklamacji. – Przedsiębiorca wręcz nie ma prawa odmawiać nam możliwości złożenia reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, jeżeli od momentu nabycia towaru nie upłynęły dwa lata – podkreślił Ernest Makowski z UOKiK.
W przypadku reklamacji składanych z powodu niezgodności towaru z umową sprzedawca ma 14 dni na reakcję. Jeśli w tym czasie nie odpowie, reklamację uznaje się za uznaną.
Rozmawiał Krzysztof Rzyman.
(mb)
Konsumencie, znaj swoje prawa! - Jedynka - polskieradio.pl