W Łasku w sierpniu ubiegłego roku myśliwce F-16 powróciły do zmodernizowanej 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego (jednej dwóch polskich baz). Modernizacja drogi startowej polegała na wykonaniu nowej nawierzchni z betonu cementowego na długości 2500 m (inwestycja polska) oraz wydłużenie o 500 m (inwestycja amerykańska) wraz z wykonaniem nowoczesnego systemu odwodnienia. Ponadto zostały wykonane prace dodatkowe: modernizacja sytemu służącego do awaryjnego hamowania samolotów BAK-14 oraz zainstalowano system ice-alert do ostrzegania przed oblodzeniem.
źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej/Youtube
Obsługa techniczna samolotu
Maszyna, aby mogła wzbić się w powietrze potrzebny jest do tego sztab ludzi. - Za przygotowania samolotów do lotów, ich obsługę i za przygotowanie sprzętu oraz uzbrojenia odpowiada grupa obsługi technicznej. Pododdział, który składa się z pięciu eskadr jest to w sumie kilkaset osób – informował ppłk Dariusz Krak, dowódca grupy obsługi technicznej, szef techniki lotniczej.
Kiedy myśliwce F-16 trafiły do polskiego uzbrojenia wtedy zastąpiły dotychczasowy sprzęt produkcji radzieckiej - Zmieniając tryb obsługiwanego samolotu za każdym razem należy przyjąć do realizacji sposób narzucony przez producenta tego samolotu, jeśli chodzi o obsługę. Ta samą trudnością było przejście z dokumentacji rosyjskojęzycznej lub polskiej. Tutaj musieliśmy korzystać z dokumentacji anglojęzycznej i to było spore wyzwanie, żeby czytać i rozumieć język techniczny dokumentacji samolotu F-16 - podkreślił ppłk Krak.
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadzą: Karolina Rożej i Roman Czejarek
Materiał: Maciej Walecki
Data emisji: 25.02.2020 r.
Godzina emisji: 10.15
ans
Lotnictwo to nie tylko piloci. Ile osób jest odpowiedzialnych za obsługę samolotu? - Jedynka - polskieradio.pl