Schemat oszustwa zazwyczaj jest ten sam. Otrzymujemy powiadomienie, że bank rzekomo chce zweryfikować pewne informacje lub coś zmienić na stronie i prosi nas o kliknięcie w link lub zatwierdzenia SMS-a. - Bardzo często po drugiej stronie odbiorcą nie jest bank, tylko osoba, która chce od nas wyłudzić pieniądze (…). Zachowanie czujności jest bardzo ważnym elementem. Pamiętajmy, że banki nigdy nie proszą nas o potwierdzenie swojego loginu czy podawanie PIN-u - mówi Mariola Więckowska, ekspertka zajmująca się ochroną danych osobowych w LexDigital.
- Jeżeli nie robimy żadnych transakcji, nie spodziewamy się takiego SMS-a czy maila, zachęcam do przekazania informacji do banku - twierdzi gość Jedynki.
Trzeba być czujnym
Czujność w internecie jest bardzo ważna, ponieważ z każdym rokiem wykonujemy coraz więcej transakcji elektronicznych. Jeszcze chętniej korzystamy z nich podczas pandemii koronawirusa. W związku z tym systematycznie zwiększa się również liczba ataków hakerskich.
- Jeżeli przekazujemy informacje z kart czy dotyczące naszych kont bankowych, starajmy się korzystać z takich platform, które są znane - tłumaczy Mariola Więckowska.
Ekspert Jedynki wskazuje, że warto też zwracać uwagę, czy na stronie znajdują się dane firmy, jak również czy zawiera ona certyfikat bezpieczeństwa. Poza tym należy dokładnie sprawdzać, czy wpisujemy dokładny adres strony, aby nie paść ofiarą oszustów podszywających się np. pod witrynę banku.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Daniel Wydrych
Gość: Mariola Więckowska (ekspertka zajmująca się ochroną danych osobowych w LexDigital)
Data emisji: 9.11.2020
Godzina emisji: 11.21
DS
Ostrożność w sieci. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów online? - Jedynka - polskieradio.pl