Jedną ze złych rzeczy w internecie, jest hejt, którego w sieci jest naprawdę sporo. - Stanisław Lem powiedział kiedyś, że bez wyjątku każda nowa technologia ma awers korzyści i zarazem rewers nowych, nieznanych dotąd bied. Tą biedą w dzisiejszych cyfrowych czasach jest właśnie cyberprzemoc - zauważa Jakub Płodzich.
Akcja skierowana do szkół
Z problemem cyberprzemocy postanowił zmierzyć się Instytut im. Stanisława Lema, który już w 2019 roku rozpoczął projekt "Ogarnij hejt". Przez ponad rok przeszkolono około 25 szkół i przeszło 3000 uczestników. Teraz przyszła kolej na następny etap tego programu. - Mamy 30 miejsc. Szkołę może zgłosić rodzic, może nauczyciel, ale może też uczeń. Zapraszamy, bo tych miejsc bardzo szybko ubywa - mówi Jakub Płodzich.
- Uczymy przede wszystkim metod walki z cyberprzemocą. Zajęcia kierowane są zarówno do uczniów, jak i do rodziców oraz nauczycieli. Ten projekt jest rzeczywiście inny niż wcześniejsze, które koncentrowały się tylko na komunikacie dla uczniów, a więc ewentualnych ofiar albo sprawców cyberprzemocy. Idziemy z tym szerzej, ponieważ wiemy, że ten problem trzeba podjąć właśnie szerzej, komunikując go uczniom i rodzicom, aby potrafili diagnozować problemy związane z cyberprzemocą i później je rozwiązywać - tłumaczy Jakub Płodzich.
W projekcie będą uczestniczyć uczniowie klas VI, VII i VIII szkół podstawowych, dla których przewidziano po 6-8 godzin lekcyjnych zajęć. Z kolei warsztaty szkoleniowe dla rodziców i nauczycieli będą wynosić po 1,5 godziny.
Tragiczne skutki cyberprzemocy
- Raport Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej dotyczący cyberprzemocy pokazuje, że dwóch na trzech uczniów spotkało się z tym problemem. Natomiast jeden na trzech nigdy o nim nie powiedział nikomu, czyli nie czuł partnera do rozmowy w rodzicu, ani w nauczycielu. Tym samym problem w nim został, zbierał się bardzo często metodą kuli śnieżnej i kumulował. W mediach mamy coraz więcej doniesień o tragicznych skutkach cyberprzemocy i hejtu, gdzie dzieci podejmują niestety udane próby samobójcze. Bardzo często też te próby są nieudane lub dochodzi do samookaleczeń - mówi Jakub Płodzich.
Gość Jedynki dodaje, że temat cyberprzemocy często nie jest podejmowany przez nauczycieli, ponieważ ci nie czują się kompetentni bądź nie mają odpowiednich narzędzi. Z kolei rodzice często traktują tablety i smartfony jako możliwość kupienia sobie wolnego czasu w obowiązkach związanych z wychowywaniem dzieci.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Jakub Płodzich (dyrektor Instytutu im. Stanisława Lema)
Data emisji: 14.04.2021
Godzina emisji: 9.40
DS
Specjalny projekt przeciwko cyberprzemocy. Pomoże uczniom? - Jedynka - polskieradio.pl