Jak rozmawiać z dziećmi o uczuciach i fizyczności?

Data publikacji: 08.10.2021 14:06
Ostatnia aktualizacja: 08.10.2021 15:52
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne, Autor - Shutterstock/Monkey Business Images
"Skąd się biorą dzieci?". Tego pytania w ustach swoich pociech, wciąż boi się wielu rodziców. Ale to zaledwie jeden z elementów czegoś co nazywamy edukacją seksualną. W jaki sposób rozmawiać o tych zagadnieniach z dziećmi? I czy istnieje granica wieku, przed którą takie rozmowy są niewłaściwe?

Czytaj też:
1200 szkoła dzieci shutterstock free.jpg
Jak powinien wyglądać plan lekcji w szkołach?

Momentem, w którym wielu rodziców czuje konsternację i szuka pomocy u specjalisty, jest tzw. autostymulacja dziecięca. Zjawisko normalne z punktu widzenia seksuologii, nierzadko zawstydza rodziców. - Rodzice pojawiają się wówczas, gdy intuicja podpowiada im, że coś wykracza poza ogólnie przyjęte normy - mówi Robert Kowalczyk, psycholog i seksuolog.

POSŁUCHAJ

09:17

Jak rozmawiać z dziećmi o seksualności i intymności? ("Cztery pory roku"/Jedynka)

 

W zgodzie z naturą

Specjaliści zwracają uwagę, że poznawanie własnego ciała przez dzieci jest rzeczą rozwojową i pożądaną. Hamowanie tego, lub próba karcenia dziecka może odbić się negatywnie na jego dalszym rozwoju i skutkować problemami w zakresie seksualności. - Mogą pojawić się paradoksy. Uczymy dziecko, że nasze ciało jest obszarem nietypowym, który powinien podlegać specyficznej reglamentacji - tłumaczy gość audycji.

Uwagę należy zwrócić na dzieci, u których autostymulacji jest zbyt dużo, lub u których autostymulacja stanowi sposób regulowania własnych emocji. Może to stanowić sygnał o występowaniu głębszego problemu. Przy ocenie należy jednak zachować zdrowy rozsądek. Wskazówką, może być na przykład język jakiego używa dziecko. - To może być element wskaźnika, czy nie zostało tego nauczone przez osobę dorosłą. Ale to jest bardzo specyficzna sytuacja - dodaje Kowalczyk.

Zobacz też:

Czytaj też:
dzieci szkoła lekcje nauczyciel edukacja nauka 1200.jpg
Jak powinien wyglądać plan lekcji w szkołach?

Przede wszystkim uświadamiać

Zdaniem psychologa, nie ma lepszych i gorszych momentów na rozpoczęcie rozmów o intymności. Należy dbać o to, od samego początku. - Dziecko zaczyna spontanicznie budować wiedzę na temat seksualności. Po pytaniu "skąd się wziąłem?" już możemy rozpocząć rzetelną edukację seksualną - uważa gość "Czterech pór roku". Ważne by dziecko poczuło się traktowane serio i by odpowiedź rodzica była dostosowana do wieku pytającego. - Dziecko ma bardzo wiele informacji, a my jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni za porządkowanie tych informacji - tłumaczy.

Próba udawania przez rodziców, że pewne treści nie dochodzą do świadomości najmłodszych są skazane na niepowodzenie, tym bardziej jeśli pod uwagę weźmiemy coraz większą ilość reklam, programów czy treści w internecie. - Nie możemy dziecka okłamywać, musimy prezentować podejście empatyczne. Na każdym z etapów możemy poszerzać tę wiedzę - nie ma wątpliwości Robert Kowalczyk. Od tego czy w pierwszych latach zbudujemy wzajemne zaufanie, zależy szansa na swobodną rozmowę na tematy seksualne w okresie dojrzewania dziecka.

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Joanna Racewicz

Gość: Robert Kowalczyk (psycholog, seksuolog)

Data emisji: 8.10.2021

Godzina emisji: 9.39

mg

Muzyka nocą
Muzyka nocą
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.