Toczydełko, Maluch, Mały Fiat. Niezwykła historia Fiata 126p

Data publikacji: 08.07.2024 12:38
Ostatnia aktualizacja: 08.07.2024 14:13
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Niezwykła historia Fiata 126p
Niezwykła historia Fiata 126p, Autor - Tupungato/Shutterstock

POSŁUCHAJ

Toczydełko, Maluch, Mały Fiat. Niezwykła historia Fiata 126p (Lato z Radiem/Jedynka)

Fiat 126p. Nie był szybki jak porsche ani przestronny jak ford, ale pokochały go miliony Polaków. Jeździł nim Pawlak w "Nie ma mocnych" i "Czterdziestolatek" inżynier Karwowski. Doskonale sprawdzał się jako milicyjny radiowóz oraz samochód dostawczy, gdy akurat "rzucili" pralki. 
  • Fiat 126p, nazywany również "toczydełkiem", był dla wielu Polaków jak członek rodziny. To samochód, który stał się legendą. 
  • Na wakacje nad Bałtyk i do Bułgarii woził całe rodziny, a trójkę marzycieli z Krakowa zabrał w zwariowaną podróż dookoła świata.
  • Skąd się wziął? Jakie plany miała wobec niego władza? Jak zdobywano na niego talony, a jak deficytowe części, gdy się psuł? O tym rozmawialiśmy w "Lecie z Radiem". 

Kiedy w Polsce zaczęto produkować Fiata 126p?

Fiat 126p to auto kultowe. Linię produkcyjną uruchomiono 22 lipca 1973 roku w Bielsku-Białej. Co istotne, Polacy jako jedyni uzyskali od Włochów zgodę na nazwę narodową. Tylko nad Wisłą mógł jeździć "Polski Fiat". Na rynku włoskim Fiat 126 pojawił się w 1972 roku. W dużej części był rozwinięciem konstrukcji Fiata 500.


YouTube/TVP Info

Ile kosztował Fiat 126p?

Prawo do kupienia samochodu po cenie fabrycznej nabywało się wraz z otrzymaniem specjalnego talonu. - Fiat kosztował 69 tysięcy. Propagandowo przedstawiano, że będzie to samochód dla każdego, a okazało się inaczej - wskazuje Przemysław Semczuk. Chętni zapisywali się na tzw. przedpłaty i zaczynali wpłacać pieniądze.

Wielu jednak szybko rezygnowało. - Okazywało się, że nie są w stanie odkładać co miesiąc po tysiąc czy tysiąc pięćset złotych - przypomina gość "Lata z Radiem". Wspomniana kwota 69 tysięcy stanowiła równowartość 20 przeciętnych pensji. Na giełdzie Fiat 126p potrafił osiągać ceny nawet dwukrotnie wyższe. 

Polski Fiat - samochód... "wygodny"

Gość audycji nie kryje sentymentu do Malucha. Nazywa go wręcz "samochodem wygodnym". - W ostatnich latach dużo jeździłem wersją z roku 1996. Siedzisz za kierownicą i wcale nie jest ci potrzebne elektryczne opuszczanie szyb. Wyciągasz rękę w prawo i odkręcasz korbkę na prawych drzwiach, bo po prostu bez trudu do nich sięgasz. Nawet nie musisz się wychylać - podkreśla. 

"Lato z Radiem" to kultowa audycja nadawana latem w Programie 1 Polskiego Radia, po raz pierwszy wyemitowana 1 lipca 1971 roku. Pomysłodawcą i pierwszym szefem audycji był Aleksander Tarnawski. Początkowo był to magazyn turystyczny, trwający tylko kilkanaście minut. Nowością już pierwszych wydań była emisja na żywo, co w latach 70. XX wieku było nowatorskie. Sygnałem "Lata z Radiem" od początku jest "Polka dziadek". Letnim audycjom od wielu lat towarzyszą również muzyczne koncerty i Pikniki Rodzinne.

Tytuł audycji: Lato z Radiem

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Przemysław Semczuk

Data emisji: 8.07.2024 r.

Godzina emisji: 9.37

"Lato z Radiem" na antenie Programu 1 Polskiego Radia codziennie, od poniedziałku do soboty, w godz. 9.00-12.00. Słuchaj też na stronie www.latozradiem.pl oraz w aplikacji mobilnej "Lato z Radiem".

mg/wmkor

Wolna sobota z Jedynką
Wolna sobota z Jedynką
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.