Początkowo reklamę telewizyjną tworzyli ludzie niedoświadczeni, którzy styczność z nią mieli jedynie podczas pobytu na Zachodzie. W Polsce nikt wcześniej nie miał okazji, żeby je produkować. Nie posiadano także programów, które dzisiaj są powszechnie dostępne.
- Pomysłowość była wtedy największą wartością – mówi Agata Jakóbczak. – Pustynię kręcono na hałdzie piasku pod Pułtuskiem, a dżunglę pod Nieporętem.
Wyzwaniem było także porozumiewanie się z ekipą. Z każdą osobą trzeba było umawiać się przez telefon stacjonarny. Jeżeli ktoś przebywał poza jego zasięgiem, to dzwoniono na najbliższy numer, czasami nawet na milicję.
Juliusz Machulski był jednym z reżyserów, którzy zostali zaproszeni do produkcji reklam. Jego zadaniem było zrealizowanie w bardzo krótkim czasie spotów telewizyjnych od podstaw. Ostatecznie w ciągu 9 dni zrobił dla Baltony 8 filmów reklamowych.
Reklama rozwijała się dynamicznie, w związku z czym promowano kolejne produkty. W latach 90. zaczęły pojawiać się reklamy podpasek.
- Było to przełamanie tabu obyczajowego – opowiada gość Jedynki. – Uważano, że takie rzeczy nie powinny padać przy kolacji, przed całą rodziną.
Reklamy były wtedy niezwykle skuteczne, ponieważ ludzie chętnie je oglądali.
- Dotarcie reklam do widzów było niesamowite w porównaniu z tym, co można osiągnąć dzisiaj – dodaje Agata Jakóbczak.
Żeby dowiedzieć się, w jakich okolicznościach powstała słynna piosenka „Mydełko Fa”, a także jak dokładnie wyglądało tworzenie spotów, wysłuchaj nagrania całej audycji.
Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka
Prowadzi: Anna Stempniak
Goście: Agata Jakóbczak (autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy lat 80.-90.")
Data emisji: 21.08.2018
Godzina emisji: 21.09
kwh/kh
Początki polskiej reklamy - Jedynka - polskieradio.pl