Opisał nam jak będąc w banku chciał opłacić rachunek za gaz, znał kwotę swojej należności, nie miał jednak przy sobie strony faktury, na której widniał numer indywidualnego konta bankowego do jego rozliczeń z tą firmą.
Zadzwonił więc na infolinię zakładu, lecz mimo potwierdzenia tożsamości klientowi odmówiono podania tego numeru przez telefon.
Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wyjaśnia, że jest to praktyka coraz częściej stosowana przez firmy, które chcą uniknąć skutków kradzieży tożsamości klienta. - Natomiast wydaje mi się, że nie utrudniając nam życia, można w sposób również telefoniczny zidentyfikować daną osobę zyskując całkowitą pewność, że jest tą, za którą się podaje - powiedziała. Biuro GIODO nie wskazuje jaka forma identyfikacje jest najdogodniejsza. - Każda instytucja powinna odpowiedzieć sobie na pytanie czy rzeczywiście odmowa udzielenia informacji nie jest przesadą - dodaje Małgorzata Kałużyńska-Jasak.
Przypadek słuchacza Jedynki może być jej zdaniem przejawem nadużywania prawa do ochrony danych osobowych przez firmy lub ich pracowników, którzy po prostu nie chcą udzielić informacji.
W audycji redaktor Janusz Weiss odczytał wyjaśnienia, jakie otrzymał ze strony firmy.
Z pytaniami do Janusza Weissa można dzwonić pod nr tel: 22 645 21 55. Można też pisać na adres: weiss@polskieradio.pl.
Tytuł audycji: Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać
Prowadził: Janusz Weiss
Goście: Małgorzata Kałużyńska-Jasak - rzecznik prasowy GIODO,
Data emisji: 16.01.2015
Godzina emisji: 17.30
(asz)
Ochrona danych osobowych - prawo czy wymówka? - Jedynka - polskieradio.pl