- Podstawy programowe to obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania - wyjaśnia Maciej Kopeć, podsekretarz stanu w MEN. To na tej podstawie pisane są podręczniki oraz układane plany nauczania. - Dla nas to mapa drogowa, matryca, która kształtuje człowieka - wyjaśnia nauczyciel Andrzej Sosnowski.
Prof. Marek Konopczyński z Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN zwraca natomiast uwagę na debatę publiczną na temat edukacji, przetaczającą się obecnie przez media. - Zorientowana jest ona na zmianę struktury systemu edukacji, a głównym problemem polskiej szkoły od lat jest treść, czyli pytanie, do czego szkoła służy - przekonuje. Opowiada też o tym, jak zaskoczyła go przedwojenna podstawa programowa, która mieściła się na kilku kartkach. - Wtedy uważano, że nauczyciel jest kreatorem. My chyba za bardzo uciekliśmy w szczegółowe instrukcje - stwierdza.
Ubolewa też nad tym, że dotąd polska edukacja nastawiona była głównie na rozwój intelektualny. - Dla mnie szkoła to instytucja, która uspołecznia i wychowuje, przygotowuje do życia obywatelskiego, rodzinnego, tworzy tożsamość - mówi prof. Konopczyński. - W obecnych zmianach programowych jest próba poszukania szerszego spojrzenia na edukację, która kreuje młodego człowieka. W tym upatruję sukcesu - dodaje.
Jakie wartości zawarte są w nowej podstawie programowej? Na ile program nauczania ustalają MEN, autor podręcznika i nauczyciel? Czy powrót do takich przedmiotów, jak biologia, geografia, fizyka i chemia, to lepsze rozwiązanie niż obowiązująca dotąd przyroda? O tym dyskutują uczestnicy debaty.
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Prowadzi: Michał Rachoń
Goście: Maciej Kopeć (podsekretarz stanu w MEN), prof. Marek Konopczyński (Komitet Nauk Pedagogicznych PAN) i Andrzej Sosnowski (nauczyciel języków polskiego i angielskiego)
Data emisji: 9.12.2016
Godzina emisji: 17.27
mg/mc
Polska szkoła ma uczyć czy wychowywać? - Jedynka - polskieradio.pl