Prof. Andrzej Waśko uważa, że część polskich szkól uczy dobrze, są w nich dobrzy nauczyciele, a nauka jest dobrze zorganizowana. Podkreśla, że reformy trwają już 25 lat. - Z drugiej strony to, co podjął jako swoje zadanie rząd Prawa i Sprawiedliwości po 2015 roku, czyli korekta tych długotrwałych reform, to też wynikało z oceny krytycznej - mówi doradca prezydenta. Zwraca uwagę, że szkołę oceniamy też po tym jak przygotowuje młodego człowieka do życia.
Maciej Kożuszek były nauczyciel wskazuje, że nie każde silnie gospodarczo rozwinięte państwo ma dobre szkolnictwo. Jego zdaniem, jeżeli rzeczywiście chcielibyśmy zreformować polską szkołę, chcielibyśmy żeby przestałe być takim dziwnym jako system konglomeratem dobrych nauczycieli i szkół oraz złych nauczycieli i szkół, to konsekwentnie trzeba przeprowadzić reformę. - Dobrych pomysłów na edukację jest sporo, a problem jest taki, że żaden z nich nie jest konsekwentnie realizowany - mówi.
Prof. Aleksander Nalaskowski podkreśla, że szkoła funkcjonuje w pewnym środowisku społecznym i nie można o tym zapominać. - Wyrwanie szkoły, jako bardzo ważnej struktury i potężnej struktury społecznej powoduje takie nieporozumienia, jakie w tej chwili mamy - mówi naukowiec. Jego zdaniem, trudno oczekiwać od szkoły, że ona raptem stanie się szlachetną i będzie miała szlachetnych nauczycieli. - Szkoła to robota, uczniowie do szkoły idą tak, jak dorośli do pracy - zauważa.
Jakie pomysły uczestnicy debaty mają na poprawę edukacji? Jak powinny wyglądać polskie szkoły?
Posłuchaj całej audycji.
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Rozmawiał: Michal Rachoń
Goście: prof. Andrzej Waśko (doradca prezydenta RP, były sekretarz stanu w MEN), prof. Aleksander Nalaskowski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Maciej Kożuszek (były nauczyciel, tygodnik "Gazeta Polska" i portal niezależna.pl)
Data emisji: 16.04.2019
Godzina emisji: 18.04
ag
Polska szkoła wymaga naprawy, ale co zmienić? - Jedynka - polskieradio.pl