- Bardzo się cieszę, że te koncerty będą. Skoro nie nazwaliście ich "Cztery pory roku" tylko "To, co najpiękniejsze…", to pójdziemy - jako Rada Mediów Narodowych - dalej i będziemy was namawiać, żeby to było raz w miesiącu - powiedział Krzysztof Czabański w rozmowie z Pawłem Sztompke.
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych podkreśla, że kultura jest jednym z głównych, jeśli nie najważniejszym, elementem misji mediów publicznych. - Boleję nad tym, że w telewizji tak dobrze to nie wygląda, ale w Polskim Radiu na szczęście tak. To kultura, w różnym rozumieniu tego słowa, czyli nie tylko ta na antenie, nie tylko w przekazie takim, jak dzisiaj, ale również ta, której Polskie Radio patronuje, jak przedsięwzięcia kulturalne w Polsce, twórczość w poszczególnych dziedzinach sztuki, mecenat radia, konkursy na słuchowiska, debiuty w Teatrze Polskiego Radia, jest główną dziedziną działania mediów publicznych - zaznacza Krzysztof Czabański.
- Taką mamy ambicję, jako Rada Mediów Narodowych, żeby głównym obszarem działania mediów publicznych była polska kultura oraz przybliżanie kultury światowej, bo nie chcemy się zamykać tylko w naszym zaścianku - mówi szef RMN. - Rola kulturotwórcza mediów publicznych przekonałaby środowiska twórcze i obywateli do tego, że warto płacić na te media - dodaje.
"To, co najpiękniejsze…"
Polskie Radio zainagurowało nowe przedsięwzięcie programowe – cykl niepowtarzalnych koncertów opatrzonych wspólnym tytułem "To, co najpiękniejsze…". Ich ideą jest popularyzacja polskiej i światowej muzyki klasycznej oraz filmowej wśród odbiorców, którzy nie są jeszcze koneserami, ale poszukują kontaktu z kulturą wysoką. Muzyczne spotkania pod szyldem Polskiego Radia odbywać się będą raz na kwartał.
Repertuar koncertów tworzony będzie z gatunków i utworów określanych potocznie jako „lżejsze”, za to w najbardziej ekskluzywnych czy wysmakowanych artystycznie wykonaniach. Stąd wybór Jedynki – popularnej anteny o szerokim zasięgu – jako miejsca emisji cyklu. Dzięki temu nowe przedsięwzięcie programowe Polskiego Radia zyska szczególny wymiar kulturotwórczy, edukacyjny i społeczny, jednym słowem – misyjny.
Dodatkowym celem akcji jest promocja Polskiej Orkiestry Radiowej, będącej obecnie jedyną orkiestrą w strukturach radia publicznego. W programie koncertów nie zabraknie również utworów „Z Archiwum Polskiej Orkiestry Radiowej”, czyli materiałów gromadzonych przez lata w bibliotecznych zasobach – od aranżacji „hitów” muzyki klasycznej w opracowaniu Stefana Rachonia, po utwory specjalnie napisane dla radia i z udziałem artystów muzyki rozrywkowej.
Piotr Piorun/Polskie Radio
Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem instytucjonalnym przez Radę Mediów Narodowych. Współorganizatorem przedsięwzięcia jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA).
kh
Krzysztof Czabański: potencjał Polskiego Radia jest znakomity - Jedynka - polskieradio.pl