Zwróciła uwagę, że w naszej tradycji ludowej "W okres Wielkanocy wkraczało się przez próg Wielkiego Postu, Kwietnej Niedzieli, Wielkiego Tygodnia... Przygotowana nimi atmosfera bezpośrednio wiodła do świątecznej kulminacji... Ważnym dniem była Palmowa czy Kwietna Niedziela. Wymagano, by wszyscy uczestniczyli w nabożeństwie upamiętniającym wjazd Chrystusa do Jerozolimy, zapowiadający rychłą jego śmierć i zmartwychwstanie…".
Według niej "Treść tego mitu stanowiącego podstawę święta i obrzędu podkreśla wszystko, co od dawna było zawarte w tradycyjnym światopoglądzie; symbolika tego tygodnia związana jest właśnie z cyklicznym wyczerpywaniem się ludzkiego czasu, koniecznością jego odnowienia, potrzebą porządku oraz konieczności odkupienia, to znaczy uporządkowania dotychczasowego chaosu".
Uczennica prof. Anny Zadrożyńskiej profesor Anna Malewska-Szałygin wspomina, że jej mentorka prowadziła badania na wsiach na Podlasiu, potem w PGR-ach i wśród ówczesnej klasy robotniczej. To pozwoliło jej wykazać, jak zmieniają się obyczaje. Stwierdziła również, że "W kulturze nie ma niczego, czego nie byłoby w naturze".
- Szukała przedchrześcijańskich znaczeń, czasem słowiańskich, czasem z innych kultur, które potem przez chrześcijaństwo zostały przetworzone - mówi gość Programu 1 Polskiego Radia. Wskazuje, że palmy wielkanocne są symbolem odradzania się życia. Wyjaśnia też znaczenie innych praktyk, jak święcenie wody, palm i jaj, czy obmywanie nóg żebrakom przez dostojników kościelnych.
Tytuł audycji: Eureka
Prowadził: Krzysztof Michalski
Gość: profesor Anna Malewska-Szałygin (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego)
Data emisji: 13.04.2020
Godzina emisji: 19.06
ag
Symbole i praktyki Świąt Wielkanocnych mają swoje znaczenie - Jedynka - polskieradio.pl