Historia ogródków jordanowskich. Przestrzeń wypoczynku, nauki i rozrywki

Data publikacji: 01.06.2022 21:50
Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 07:32
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
To od nazwiska Henryka Jordana, podążając za jego pomysłami, od końca lat 80. XIX wieku, jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać słynne ogrody jordanowskie
To od nazwiska Henryka Jordana, podążając za jego pomysłami, od końca lat 80. XIX wieku, jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać słynne ogrody jordanowskie, Autor - Polskie Radio/Grafika na podstawie zasobów NAC (dp)
Dzisiejsze place zabaw dla dzieci, niegdyś popularne jordanki, miały swój początek w Krakowie. Ich pomysłodawcą i założycielem był dr Henryk Jordan. Jego idea polegała na stworzeniu przestrzeni wypoczynku i rozrywki oraz warunków sprzyjających rozwojowi społecznemu, fizycznemu i psychicznemu dzieci.

Niegdyś popularne place zabaw przeznaczone były tylko dla dorosłych. - We francuskim wzorniku z 1834 roku pokazane są elementy i urządzenia gimnastyczne przeznaczone dla dorosłych i to są elementy, które spotykamy dzisiaj, czyli huśtawki - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia dr Anna Majdecka-Strzeżek, architekt krajobrazu. - Starano się oddzielać zabawy dla kobiet i dla mężczyzn, a potem dla dziewczynek i dla chłopców - dodaje. 

Dr Henryk Jordan był człowiekiem ambitnym, wykształconym i pełnym entuzjazmu dla krzewienia kultury fizycznej. Jak podkreśla rozmówczyni Katarzyny Jankowskiej, był bardzo ciekawą postacią, której droga edukacji obejmowała różne kraje. - Był lekarzem, zdobył wykształcenie w zakresie położniczym i ginekologicznym. Uczył się w Polsce, w Niemczech, a początek swojej praktyki zawodowej rozpoczął w Stanach Zjednoczonych - opowiada. - Ta jego droga edukacji dawała szansę poznania różnych ludzi i różnych tendencji w wielu zakresach - słyszymy w audycji. 


POSŁUCHAJ

18:56

Historia ogródków jordanowskich. Przestrzeń wypoczynku, nauki i rozrywki (Eureka/Jedynka)

 

Grafika z francuskiego wzornika. Przedstawione "obiekty" uznane były za gimnastyczne dla dorosłych, a znacznie później - właściwie do dziś - stanowią podstawowe wyposażenie placów zabaw Grafika z francuskiego wzornika "L'art de composer et décorer les jardins" (1834). Przedstawione "obiekty" uznane były za gimnastyczne dla dorosłych, a znacznie później - właściwie do dziś - stanowią podstawowe wyposażenie placów zabaw

Rewolucyjne ogrody dla dzieci

Nowatorskość idei wynikała z faktu, że w drugiej połowie XIX wieku pomysł zakładania parków czy też ogrodów przeznaczonych specjalnie dla dzieci był rewolucyjny w skali światowej. Były w nich miejsca do zabaw zespołowych i sprawnościowych, ale również części tematyczne. Obok boisk i basenów budowano pawilony i sale do zabaw czy zajęć świetlicowych.

- Dla Jordana ważnym elementem było połączenie gimnastyki, ćwiczeń fizycznych wzmacniających tężyznę, gibkość i zdrowie, z wychowaniem patriotycznym. Te dwa elementy starał się połączyć w pierwszym parku zabaw dla dzieci, który stworzył w Krakowie pod koniec XIX wieku - podkreśla gość "Eureki". 

- Dr Henryk Jordan był prekursorem takich pomysłów. Zaprojektował i dał środki finansowe (początkowo samodzielnie, a później zyskał w tym zakresie wsparcie) na stworzenie 8-hektarowego parku, w obrębie którego znajdowały się boiska do zabaw, ćwiczeń, a także miejsce na wolnym powietrzu i pod dachem do prowadzenia pogadanek o historii, ale także poszerzania umiejętności muzycznych - kontynuuje.

i Katarzyna Jankowska Anna Majdecka-Strzeżek i Katarzyna Jankowska

Piękne i estetyczne miejsca

Bezpieczeństwo na terenie ogródków było bardzo podkreślane. Na terenie każdego jordanka był lekarz, a ogrody były wydzielane zarówno materiałowym ogrodzeniem, jak i żywopłotami. - Chodziło o to, żeby osoby znajdujące się na zewnątrz, które zobaczą tak ciekawe wyposażony teren, również mogły skorzystać z ogródków. Zarówno Jordanowi, jak i pozostałym osobom zależało na tym, żeby te miejsca były piękne i żeby był to element, który wyczulał dzieci na estetykę - podkreśla dr Anna Majdecka-Strzeżek.

Czytaj również: 

Ponadto w audycji:

Troska i życzliwość. Wychowanie według Marii Grzegorzewskiej.

Wizjonerka i pionierka polskiej pedagogiki specjalnej zwracała uwagę na relacje "uczeń - nauczyciel" i określała zadania wychowawcy. W pracy dydaktycznej przyświecała jej idea "Daj siebie innym". Własnym przykładem i zaangażowaniem pokazywała, jak przełamywać bariery niepełnosprawności już na przełomie XIX i XX wieku.

O patronce Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, która w tym roku obchodzi stulecie założenia, opowiedział prof. Jacek Kulbaka z APS.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Katarzyna Jankowska

Goście: dr Anna Majdecka-Strzeżek (architekt krajobrazu), prof. Jacek Kulbaka (ASP)

Data emisji: 1.06.2022 r. 

Godzina emisji: 19.30

ans

Ekspres Jedynki
Ekspres Jedynki
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.