"Testimonium Flavianum" Józefa Flawiusza. Skąd biorą się wątpliwości dotyczące autentyczności?

Data publikacji: 29.03.2024 21:13
Ostatnia aktualizacja: 30.03.2024 09:16
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
"Chrystus cierniem ukoronowany", Gerard van Honthorst, 1622 r.
"Chrystus cierniem ukoronowany", Gerard van Honthorst, 1622 r., Autor - Shutterstock/Kolekcja Everetta
"Testimonium Flavianum", czyli słynny passus w dziele żydowskiego historyka Józefa Flawiusza to najwcześniejsze pozachrześcijańskie odniesienie do historyczności Chrystusa. Fragment ten znalazł się w pracy Flawiusza "Dawne dzieje Izraela", która powstała w latach 90. I wieku n.e. Wspominana jest tam działalność Jezusa i okoliczności jego śmierci.
  • "Testimonium Flavianum" to słynny passus w dziele żydowskiego historyka Józefa Flawiusza, a zarazem najwcześniejsze pozachrześcijańskie odniesienie do historyczności Chrystusa.
  • Fragment ten znalazł się w pracy "Dawne dzieje Izraela", wśród badaczy budzi jednak spore kontrowersje.
  • Wielu historyków uważa, że nie wyszedł on spod pióra Flawiusza, lecz jest późniejszym dopiskiem dokonanym przez chrześcijan.

Kim był Józef Flawiusz?

Józef Flawiusz urodził się mniej więcej cztery lata po śmierci Chrystusa. Brał udział w żydowskim powstaniu przeciwko Rzymianom, ale ostatecznie w obliczu zagrożenia życia przeszedł na stronę cesarza Wespazjana. Wtedy też poświęcił się pracy literackiej. - Jest najważniejszym źródłem do poznania dziejów Izraela i Palestyny w okresie hellenistycznym i rzymskim - zwraca uwagę dr Mateusz Kusio. 

Historyk podkreśla, że początkowo Flawiusz zajął się spisaniem dziejów wojny między Żydami a Rzymianami. Kolejnym wyzwaniem, którego się podjął, było opracowanie dawnych dziejów Izraela. - Ta wielka historia w dużej mierze opiera się na Biblii, jest ponownym opowiedzeniem historii biblijnej. Tych ksiąg jest dwadzieścia, i w późniejszych tomach opowiada też czasy bliższe samemu sobie - analizuje gość audycji. 


POSŁUCHAJ

22:23

"Testimonium Flavianum" Józefa Flawiusza. Jak wyglądała działalność Jezusa? (Eureka/Jedynka)

 

Czym jest "Testimonium Flavianum"?

W pracach tych ujęty został również okres, w którym, jak sądzimy, żył Jezus z Nazaretu i w którym rozwijał się związany z nim ruch. - Wspomina m.in. o Janie Chrzcicielu, później też o męczeństwie Jakuba. Te postaci, które znamy z kart Nowego Testamentu, przewijają się więc również w omawianym dziele. Najciekawszy jest oczywiście fragment nazywany "Testimonium Flavianum" - precyzuje rozmówca Katarzyny Kobyleckiej. 

Passus ów dotyczy bezpośrednio postaci Chrystusa, jego wiarygodność bywa jednak podważana. - To bardzo krótki ustęp, który występuje we wszystkich manuskryptach tego tekstu, którymi dysponujemy. (...). Od czasów reformacji niektórzy czytelnicy Flawiusza sądzili, że ten tekst jest zbyt chrześcijański, by mógł wyjść z ręki tak wczesnego historyka rzymskiego i historyka żydowskiego przede wszystkim - zaznacza dr Kusio. 

Zobacz także:

Kontrowersje i wątpliwości

"Testimonium Flavianum" to fragment, który był odczytywany jako afirmacja mesjańskiego statusu Jezusa, a także jako afirmacja jego śmierci krzyżowej i późniejszego zmartwychwstania. - Z tego powodu krytycy tekstu sądzili, że został on włączony przez późniejszych pisarzy, kopistów "Dawnych dziejów Izraela" w celu propagandy i apologetyki chrześcijańskiej - tłumaczy gość Jedynki. 

Dodaje, że Józef Flawiusz nie był zainteresowany ruchami mesjańskimi rozwijającymi się wówczas w Palestynie. - Był wobec nich bardzo krytyczny. Sądził, że w dużej mierze one doprowadziły do wojny rzymsko-żydowskiej, dziwne więc by było, gdyby akurat wobec Jezusa zawieszał te wątpliwości. W wydaniach krytycznych tekstu cały ten ustęp bardzo często jest wzięty po prostu w nawias - zdradza. 

Kto mógł stworzyć "Testimonium Flavianum"?

Autorstwo fragmentu przypisuje się niejednokrotnie historykowi kościelnemu, Euzebiuszowi z Cezarei, żyjącemu w IV wieku naszej ery. - Wiemy, że w swojej bibliotece miał teksty Flawiusza i sądzimy, że wszystkie obecnie istniejące rękopisy "Dawnych dziejów Izraela" wychodzą właśnie z tej biblioteki. Co istotne, on jest też pierwszym autorem, który wspomina "Testimonium Flavianum" - podkreśla historyk. 

Niezwykle interesujący jest jeszcze jeden ślad. Tekst Flawiusza i Euzebiusza zrobił bowiem szybką karierę poza kodeksem języka greckiego. - Hieronim ze Strydonu wspomina o Józefie Flawiuszu i przekazuje nam "Testimonium Flavianum" w tłumaczeniu łacińskim, które jest bardzo bliskie tego tekstu, który mamy obecnie po grecku. Z jednym wyjątkiem - zaznacza dr Mateusz Kusio. 

Wyjątek ów dotyczy pierwszego zdania. "On to był Chrystusem" w wersji Hieronima występuje jako: "Sądzono, że był Chrystusem". Co warto zaznaczyć, "Chrystus" to dla Flawiusza tytuł religijny, a nie określenie konkretnej osoby. - Ta różnica wskazuje, że Hieronim mógł mieć dostęp do innego tekstu - podsumowuje gość "Eureki". 

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Katarzyna Kobylecka

Goście: dr Mateusz Kusio (historyk starożytności z Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 29.03.2024 r.

Godzina emisji: 19.29 

mg/aw/wmkor

Polska i świat
Polska i świat
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.