Pióra mówią o ptaku wszystko. Jak tę wiedzę wykorzystać?

Data publikacji: 11.09.2024 22:19
Ostatnia aktualizacja: 11.09.2024 22:22
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Dlaczego ptaki latają?
Dlaczego ptaki latają?, Autor - Gleb Semenjuk/shutterstock.com
Konstruktorzy samolotów podglądają ptaki i próbują wykorzystać w pracy swoje obserwacje i wiedzę na temat tych stworzeń. - Pióra mówią o ptaku wszystko, w szczególności to, czy poleci, czy nie poleci - powiedział w audycji "Eureka" Zasław Adamaszek z Narodowego Muzeum Techniki.

- Kura jest opierzona, ale ma tych piór mało, są one stosunkowo rzadkie i przez to, niestety, może sobie tylko polatywać. Taki porządny ptak ma pióra w paru warstwach, zachodzące na siebie i, co najważniejsze, te pióra już w locie aktywnie reagują na rozkład ciśnienia wokół skrzydła - wyjaśnił w audycji "Eureka" Zasław Adamaszek z Narodowego Muzeum Techniki.

- To jest marzenie lotnictwa - mieć powłokę na skrzydłach reagującą na rozkład ciśnienia. Pióra ptasie właśnie dlatego nie stanowią jednej połączonej płaszczyzny, bo rozdzielone są dużo bardziej odporne na uszkodzenia - jedno, trzy czy pięć piór, ze skrzydła czy z ogona, można wyrwać i ptak dalej będzie latał - wskazał.

POSŁUCHAJ

21:27

Pióra mówią o ptaku wszystko (Eureka/Jedynka)

 

Czy to ptak, czy to samolot?

Od dawien, dawna konstruktorzy samolotów podglądają ptaki i próbują wykorzystać w pracy swoje obserwacje i wiedzę na temat tych stworzeń.

- Bracia Wright wprawdzie skrzydła swojego pierwszego samolotu pokryli jednolitą błoną, ale one były skrętne, elastyczne. Pozwalały reagować na rozkład ciśnienia. Wykonanie skrętu samolotem wymagało skręcenia, za pomocą pociągnięcia odpowiednich linek, całej płaszczyzny. Dokładnie tak samo robią ptaki - wytłumaczył Adamaszek.

- Ptaki nie operują skrzydłami zwijając jedno albo drugie. One delikatnie skręcają całą płaszczyznę. Który ptak ma pionowy statecznik? W samolotach musimy je montować, żeby móc skręcić - podkreślił.


Samolot braci Wright, 17 grudnia 1903 roku. Domena publiczna Samolot braci Wright, 17 grudnia 1903 roku. Domena publiczna

Czytaj także:


Jak kondor wielki

Prowadząca audycję, Anna Stempniak, zwróciła uwagę, że od pewnego czasu na skrzydłach wielkich samolotów mamy coś w rodzaju takich podniesionych dłoni. Gość radiowej Jedynki wskazał, że jest to coś, co ludzie podpatrzyli u największych latających ptaków, u kondorów.

- One mają na końcach skrzydeł takie pojedyncze rozdzielone pióra, które są znacznie bardziej do góry zadarte niż cała płaszczyzna skrzydła. A to po to, by rozpraszać wiry na brzegu skrzydeł, zakłócające równomierny opływ powietrza - wyjaśnił Adamaszek.

Gość "Eureki" zauważył, że na każdym cywilnym samolocie, na końcu skrzydeł, możemy zaobserwować tzw. winglety. To takie zadarte, mniejsze skrzydełka. Ich rolą jest zmniejszenie wirów skrzydłowych, które powstają na skrzydle i generują większy opór powietrza. Ma to bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. 


Winglety. Fot. Kevin Porter/shutterstock.com Winglety. Fot. Kevin Porter/shutterstock.com

W jaki jeszcze sposób samoloty "naśladują" ptaki? Skrzydła samolotu nie są płaskie z profilu, są wypukłe od góry a płaskie u dołu. - Ptak lub samolot jest przyssany do warstwy powietrza nad nim a nie spoczywa na powietrzu sprężonym pod nim. Stąd się to bierze - wyjaśnił ekspert.


Czytaj także:


Poza tym w audycji:

Jaki wzór matematyczny jest najpiękniejszy i czy piękno jest w nauce w ogóle istotne? Dlaczego lepiej byłoby, gdyby odbił ci żonę toreador niż chemik? Czy lwiątka rodzą się ślepe? Który naukowiec podryfował do świata pseudonauki, głosząc cudowne działanie witaminy C, a który się zagłodził z obawy przed zatruciem? Dlaczego nikt nie rodzi się humanistą? Kto jest karłem stojącym na ramionach gigantów? Ilu trzeba fizyków teoretycznych do otwarcia butelki wina bez korkociągu? I dlaczego dobrze, że jest Skłodowska?

Odpowiedzi na te pytanie znajdziemy w książce "Nudne słowo na N", o której więcej opowiedział w audycji "Eureka" jej autor - Rafał Żak.



Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Anna Stempniak

Goście: Zasław Adamaszek (Narodowe Muzeum Techniki) i Rafał Żak (autor książki "Nudne słowo na N")

Data emisji: 11.09.2024 r.

Godzina emisji: 19.30

kk

Audycja specjalna
Audycja specjalna
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.