Socjolog zauważa, że ponad połowa Polaków nie kojarzy tego terminu. Wynika to być może z faktu, że mieszkają w mniejszych miejscowościach czy na wsiach. Jego zdaniem, to jednak będzie się zmieniać, bo popularność tego typu wyprzedaży rośnie.
Jak porównamy dane z 2016 roku z danymi z 2017 roku to widać, że dwukrotnie wzrosła liczba osób, które tego dnia dokonały lub dokonają jakichś zakupów. - W 2016 roku było to 12 proc. badanych, w tym roku chęć skorzystania z promocji deklaruje 24 proc. Polaków - mówił Łukasz Bielewicz.
Black Friday narodził się w Stanach Zjednoczonych, gdzie w piątek po Dniu Dziękczynienia zaczyna się oficjalnie sezon zakupów przed Bożym Narodzeniem. Tego dnia sklepy przeceniają swoje towary, nawet o 90 proc. A kolor czarny dlatego pojawił się w nazwie, że kiedyś w księgach na czarno oznaczano zyski w przeciwieństwie do strat, które zaznaczano na czerwono.
Czy Czarny Piątek to marketingowa moda? Czy Polacy łatwo dają się omotać promocyjnym chwytom sieci handlowych? Posłuchaj całego nagrania.
Tytuł audycji: Podwójne espresso
Gość: Łukasz Bielewicz (socjolog, Instytut GfK)
Autorzy: Monika Tarka i Robert Kilen
Emisja: 24.11.2017
Godzina: 5.40
ag/kk
Czy dziś, w Czarny Piątek, ruszymy na zakupy? - Jedynka - polskieradio.pl