Czy dziś, w Czarny Piątek, ruszymy na zakupy?

Data publikacji: 24.11.2017 10:55
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2017 11:09
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne., Autor - shutterstock/Pressmaster

POSŁUCHAJ

Co Polacy wiedzą o Czarnym Piątku, czyli Black Friday (Podwójne Espresso/Jedynka)

Choć sklepy kuszą promocjami i wyprzedażami w ten weekend, połowa Polaków nie wie, co to jest tzw. Black Friday, Czarny Piątek - mówił dzisiaj w Podwójnym Espresso socjolog Łukasz Bielewicz z Instytutu GfK, który opublikował właśnie raport "Black Friday w polskich sklepach".

Socjolog zauważa, że ponad połowa Polaków nie kojarzy tego terminu. Wynika to być może z faktu, że mieszkają w mniejszych miejscowościach czy na wsiach. Jego zdaniem, to jednak będzie się zmieniać, bo popularność tego typu wyprzedaży rośnie.

Jak porównamy dane z 2016 roku z danymi z 2017 roku to widać, że dwukrotnie wzrosła liczba osób, które tego dnia dokonały lub dokonają jakichś zakupów. - W 2016 roku było to 12 proc. badanych, w tym roku chęć skorzystania z promocji deklaruje 24 proc. Polaków - mówił Łukasz Bielewicz.

Black Friday narodził się w Stanach Zjednoczonych, gdzie w piątek po Dniu Dziękczynienia zaczyna się oficjalnie sezon zakupów przed Bożym Narodzeniem. Tego dnia sklepy przeceniają swoje towary, nawet o 90 proc. A kolor czarny dlatego pojawił się w nazwie, że kiedyś w księgach na czarno oznaczano zyski w przeciwieństwie do strat, które zaznaczano na czerwono.

Czy Czarny Piątek to marketingowa moda? Czy Polacy łatwo dają się omotać promocyjnym chwytom sieci handlowych? Posłuchaj całego nagrania.

Tytuł audycji: Podwójne espresso

Gość: Łukasz Bielewicz (socjolog, Instytut GfK)

Autorzy: Monika Tarka i Robert Kilen

Emisja: 24.11.2017

Godzina: 5.40

ag/kk

Cztery pory roku
Cztery pory roku
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.