- Celem unijnego pakietu e-commerce jest uszczelnienie VAT-u w zakresie handlu internetowego i przede wszystkim zapobieganie zjawisku, jakim jest import małych przesyłek do Unii Europejskiej bez płacenia VAT-u. Polskie i unijne firmy tracą na tym, ponieważ na rynek trafiają towary, które są aż o jedną czwartą tańsze niż te, które są dostępne w normalnych sklepach - wyjaśnia Jan Sarnowski.
Długo wyczekiwany pakiet przez polskie e-commerce
Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska jest zdania, że dzięki nowym przepisom polscy przedsiębiorcy będą lepiej chronieni przez niezdrową konkurencją z Azji.
- Ten pakiet jest bardzo oczekiwany przez polskie e-commerce, które od lat podkreśla ułomność systemu e-commerce w Unii Europejskiej w zderzeniu z konkurencją z krajów trzecich. Ta sprawa jest bardzo istotna zarówno dla budżetu państwa, bo te wpływy szacujemy na około 100 milionów złotych miesięcznie, ale przede wszystkim dla polskich przedsiębiorców. Jest bardzo ważne, aby uchronić ich przed niezdrową konkurencją - dodaje Michał Kanownik.
Wyższe ceny za produkty
Pakiet e-commerce ma też drugą stronę medalu. Dla konsumentów oznacza wyższe ceny za produkty kupowane w azjatyckich sklepach i na platformach internetowych.
- Poprzez uszczelnienie systemu poboru VAT w związku z implementacją pakietu e-commerce faktycznie konsumenci będą tymi podmiotami, które poniosą obciążenia podatkowe związane z zakupem towarów przez internet - twierdzi Magdalena Jaworska, ekspertka Izby Gospodarki Elektronicznej.
Co ważne, konsumenci zapłacą podatek bezpośrednio w momencie zakupu towarów, a za jego rozliczenie będzie odpowiadał sprzedający. Według szacunków wejście pakietu e-commerce ograniczy import małych przesyłek do Unii Europejskiej o 30-40 proc.
Czytaj także:
* * *
Tytuł audycji: "Po pierwsze ekonomia"
Prowadził: Błażej Prośniewski
Data emisji: 30.06.2021
Godzina emisji: 6.33
DS
Zmiany w przepisach od 1 lipca. O czym musimy pamiętać? - Jedynka - polskieradio.pl