Zachowania utrudniające prace kierowcom
Marcin Żabicki, dyrektor ds. rozwoju Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, przedstawia, jakie zachowania innych użytkowników dróg najbardziej utrudniają pracę kierowcom autobusów, tramwajów i mogą zaszkodzić pasażerom. - W przypadku tramwaju jednym z największych wyzwań jest sytuacja, w której pojawia się konieczność gwałtownego hamowania, ponieważ jest to ogromna masa i czas hamowania wydłuża się, co dosyć często kończy się kolizją lub potrąceniem pieszego - podkreśla. - Z autobusami jest trochę inaczej, ponieważ kierowca ma możliwość mocniejszego czy efektywniejszego hamowania, ale wiąże się to często z niebezpieczeństwem dla pasażerów, którzy znajdują się wewnątrz pojazdu - dodaje.
Według ostatnich statystyk wypadkowych ok. 60 proc. zdarzeń stanowią przewrócenia pasażerów wewnątrz autobusów. - Tak się dzieje nie dlatego, że kierowca miał kaprys i zahamował, tylko w sytuacji, gdy ktoś zajechał drogę albo w ryzykowny sposób zbliżył się do autobusu - tłumaczy ekspert.
Zdaniem Marcina Żabickiego największym problemem w przypadku kierowania większym pojazdem jest skręcanie lub zmiana pasa ruchu. - W lusterku wstecznym, szczególnie prawym, nie zawsze widzimy chodnik i ścieżkę rowerową - zaznacza.
Jak kierowcy zawodowi powinni doskonalić swoje umiejętności?
Maciej Gleixner z Grupy Cargo Jaworzno przekonuje, że kierowcy zawodowi powinni podnosić swoje umiejętności w Ośrodkach Doskonalenia Jazdy. - Po szkoleniu dajemy takie zalecenia, na co powinno się zwrócić uwagę, np. kręcenie kołem kierownicy, jak dobrze siedzieć w samochodzie, jak prawidłowo zapiąć pas - przyznaje. - Te elementy techniki jazdy można sobie na co dzień ćwiczyć w domu, ale na bardziej specjalistyczne ćwiczenia, związane m.in. z zachowaniem samochodu w sytuacji ekstremalnej, zapraszamy do Ośrodków Doskonalenia Jazdy. Jest ich około 30, przynajmniej jeden w województwie - podkreśla gość Jedynki.
Ekspert zwraca uwagę, że ćwiczenia w wyspecjalizowanych ośrodkach mają na celu także walkę z nawykami związanymi z pracą "za kółkiem". - W ośrodkach można się nauczyć, jak wykorzystywać systemy bezpieczeństwa w samochodzie. Jesteśmy w stanie np. stworzyć zimę w lecie i sytuację, w której samochód wpada w poślizg - wyjaśnia Maciej Gleixner.
Czytaj również:
Jak zadbać o odpoczynek?
- Prowadzenie pojazdu to dla niektórych pasja, a dla innych niełatwy zawód wiążący się z kilkutygodniowymi wyjazdami. Do takiej pracy trzeba się odpowiednio przygotować - mówi Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. - IDT radzi, by taki kierowca był wypoczęty przed podróżą, a w trakcie robił kilkunastominutowe przerwy, nawet jeśli nie odczuwa zmęczenia. Niestety kierowcy zawodowi nie mają komfortu robienia tak częstych przerw - dodaje.
Zdrowie kierowcy zależy od sposobu odżywiania oraz regularności snu. - Pozycji siedzącej zawsze najlepiej będzie służyć lekka dieta, która nie będzie kaloryczna. Najlepszym rozwiązaniem jest konsumowanie posiłków co kilka godzin, częściej, ale mniej obfitych - zaznacza Mikołaj Krupiński. - Aktywność fizyczna jest także dobrym rozwiązaniem, ale nie odmawiałbym snu, ponieważ dzięki niemu szybciej się regenerujemy i uzupełniamy deficyty - stwierdza ekspert.
Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka
Prowadzą: Patryk Kuniszewicz i Izabela Kostyszyn
Goście: Marcin Żabicki (dyrektor ds. rozwoju Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej), Maciej Gleixner (Grupa Cargo Jaworzno), Mikołaj Krupiński (Instytut Transportu Drogowego)
Data emisji: 13.05.2022 r.
Godzina emisji: 17.10
ans
Jak kierowcy zawodowi powinni doskonalić swoje umiejętności? - Jedynka - polskieradio.pl