Na przestrzeni ostatnich kilku lat zmiana pod względem liczby ujawnionych nietrzeźwych kierowców postępowała w dobrym kierunku. Niestety, jak pokazują statystyki, od 2018 roku funkcjonariusze policji rokrocznie zatrzymują podobną liczbę osób kierujących pod wpływem alkoholu. - W zeszłym roku zatrzymaliśmy 104 467 ujawnionych nietrzeźwych kierowców. W 2021 roku było to 101 892, a w 2018 roku 104 601 zatrzymanych osób - mówi nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. - Pamiętajmy, że szczególnie lata 2020-2021 to nieco mniejsza liczba badań - dodaje rozmówca Klaudii Porębskiej.
Cieszyć może malejąca liczba zdarzeń drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. - W zeszłym roku w wypadkach z udziałem nietrzeźwych kierowców zginęły 172 osoby. Rok wcześniej to było aż 212, a w 2021 roku 216 osób - tłumaczy przedstawiciel Komendy Głównej Policji. - Te badania nadal będą prowadzone. Te akcje są na pewno niezbędne. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego zdecydowanie poprawił się w 2022 roku; myślę, że to jeden z fundamentów tej poprawy - zapowiada nadkomisarz.
Czytaj także:
Czym jest blokada alkoholowa?
Rozwiązaniem problemu nietrzeźwych kierowców może być blokada alkoholowa, które montuje się w samochodach. - Na pewno są one jednym z elementów przeciwdziałania prowadzeniu pojazdu pod wpływem alkoholu. Jeżeli mówimy, że alkohol to jeden z głównych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego, to staramy się eliminować kierowców, którzy mogą prowadzić w stanie nietrzeźwości - podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego. - Blokady alkoholowe to działanie w odniesieniu do kierowców, którzy zostali już zatrzymani za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu - dodaje gość "Bezpiecznej Jedynki".
Jak działają te urządzenia? - To urządzenie, które nie tylko ma za zadanie odstraszyć potencjalne osoby, które jeżdżą w stanie nietrzeźwości. Umożliwia ono także takim osobom, po odbyciu chociażby połowy wymiaru kary, używanie pojazdu bez odpowiednio skalibrowanej blokady alkoholowej - tłumaczy Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- Blokada sprawia, że nie ma możliwości jazdy wyposażonymi w nią pojazdami, kiedy jesteśmy pod wpływem alkoholu. Natomiast jeżeli osoba z zakazem prowadzenia pojazdu zostanie zatrzymana przez policję i funkcjonariusze stwierdzą, że pojazd mimo nakazu samochód nie jest wyposażony w blokadę, zatrzymanemu grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności - wyjaśnia sekretarz.
Kiedy można założyć blokadę?
Zamontowana w pojeździe blokada alkoholowa przed wyruszeniem w drogę sprawdzi stan trzeźwości kierowcy. Nie będzie mógł on uruchomić auta, jeśli poziom alkoholu w jego organizmie przekroczy dopuszczalną wartość. Urządzenie jest powszechnie wykorzystywane w transporcie publicznym. - Blokadę wykorzystuje się na przykład wśród kierowców autobusów i w wielu firmach transportowych - mówi Maria Dąbrowska-Loranc.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku kierowców prywatnych samochodów osobowych. - Jest to nieduża skala. Możemy mówić o wyrokach sądowych zezwalających na zainstalowanie blokady, ale nie jest to jednoznaczne. To jest koszt po stronie kierowcy; chodzi o kwestię zakupu lub wynajęcia blokady, koszt jej zainstalowania w samochodzie, jak również koszt kalibracji na stacji kontroli pojazdów. Można szacować, że to koszty na poziomie kilku tysięcy złotych - wyjaśnia przedstawicielka Instytutu Transportu Drogowego.
Gość "Bezpiecznej Jedynki" podkreśla, że instalacja blokady przynosi pozytywne efekty. Przyznają to również kierowcy, którzy korzystają z tego urządzenia. - Blokady wpływają na świadomość. Sami kierujący mówią, że te blokady zmieniły ich życie - zaznacza Maria Dąbrowska-Loranc.
Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka
Prowadzili: Patryk Kuniszewicz, Klaudia Porębska
Goście: nadkomisarz Robert Opas (Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji), Maria Dąbrowska-Loranc (Instytut Transportu Samochodowego), Konrad Romik (sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego)
Data emisji: 24.03.2022 r.
Godzina emisji: 17.13
qch
Blokada alkoholowa - sposób na walkę z nietrzeźwymi kierowcami - Jedynka - polskieradio.pl