Bezpieczna jazda w tunelu. Jakie obowiązują zasady i za co można dostać mandat?

Data publikacji: 23.02.2024 17:30
Ostatnia aktualizacja: 23.02.2024 20:09
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Tunelem na Zakopiance w ubiegłym roku przejechało ok. 8 mln samochodów.
Tunelem na Zakopiance w ubiegłym roku przejechało ok. 8 mln samochodów. , Autor - East News
Kilkanaście dni temu w tunelu w Niemczech zapaliła się ciężarówka. Polski kierowca zdecydował się wyjechać płonącym pojazdem. W ten sposób zapobiegł bardzo groźnej sytuacji pożaru w tunelu. W "Bezpiecznej Jedynce" przypominamy zasady jazdy samochodem w tunelu. 
  • Jazdę w tunelu regulują przepisy zakazujące w takim miejscu niektórych manewrów. Tak jak na autostradzie - nie wolno cofać ani zawracać. Nie wolno też się zatrzymywać. 
  • W tunelu obowiązują przepisy regulujące minimalny odstęp pomiędzy pojazdami. 
  • Jak postępować w przypadku zagrożenia występującego w tunelu? 

Jakie zasady obowiązują w tunelach?

Tuneli drogowych w Polsce nie mamy wiele, ale w najbliższym czasie mapa drogowa Polski powiększy się o kolejne podziemne trasy. Na drodze ekspresowej S6 planowana jest budowa najdłuższego tunelu, który będzie głównym elementem 23,4-km odcinka Police-Goleniów. 

Każdy tunel, do którego wjeżdżamy, jest odpowiednio oznakowany. - Na znaku informującym o tym, że wjeżdżamy do tunelu, na dole jest informacja, jaką tunel ma długość. O tym, jakie auta mogą tam wjeżdżać, informują znaki umieszczone przed tunelem. Są tunele, do których mogą wjeżdżać wszystkie samochody, a są też takie, które mają pewne wyłączenia, np. ze względu na ładunek, który przewożą - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Adam Bernard, instruktor doskonalenia techniki jazdy na Torze Modlin.

Ekspert zwraca uwagę, że w tunelu zalecany odstęp między pojazdami dla samochodów do 3,5 tony powinien wynosić 50 metrów. - W przypadku większych aut i zestawów pojazdów należy zachować odstęp 80 metrów - wyjaśnia. - Jeżeli w tunelu nie ma zakazu wyprzedzania, to można to robić. Natomiast jeśli jest zakaz wyprzedzania, to warto pamiętać co to jest wyprzedzanie, bo często kierowcy, z którymi rozmawiam, uważają, że wyprzedzanie jest tylko wtedy, jeżeli zmienimy pas ruchu. Jeżeli w tunelu są trzy pasy ruchu i ktoś jedzie prawym pasem 50 km/h, a ja jestem za nim, ale jadę skrajnym lewym 60 km/h, to w tym momencie go wyprzedzam - dodaje. 

W tunelu nie można również zawracać ani cofać. Jest także zakaz zatrzymywania się. - Oczywiście jeśli mamy awarię pojazdu, to zalecane jest, żeby w miarę możliwości przejechać cały tunel i dopiero się zatrzymać. Jeśli nie ma takiej możliwości, to szukamy miejsca do zatrzymania awaryjnego bądź zjeżdżamy do skrajnej krawędzi drogi - tłumaczy Adam Bernard. 

POSŁUCHAJ

12:46

Bezpieczna jazda w tunelu. Jakie obowiązują zasady i za co można dostać mandat? (Bezpieczna Jedynka/Jedynka)

 

Nieodpowiedzialne zachowanie kierowców i pasażerów 

Bywają sytuacje, w których jadący w tunelu, zaciekawieni nietypową budowlą, potrzebują na chwilę zatrzymać się i zrobić pamiątkowe zdjęcie. - Jest to bardzo duże ryzyko i nieodpowiedzialność. Uważam, że ci młodzi ludzie być może za kilka lat, jak na to spojrzą, to stwierdzą, że poniosła ich ułańska fantazja, bo nie chcę mówić, co by się wydarzyło, gdyby jednak jakiś samochód nadjechał i doszłoby do nieszczęścia. Absolutnie nie popieram tego typu zachowań - mówi Ireneusz Dancewicz, instruktor doskonalenia nauki jazdy. 

Tunel na Zakopiance ułatwia podróż kierowcom 

12 listopada 2022 r. kierowcom udostępniono nowy tunel, jeden z najdłuższych w Polsce (2058 m), który zdecydowanie przyspieszył i ułatwił podróż popularną Zakopianką. - Ruch jest tutaj zróżnicowany. Przez cały rok przejechało tym tunelem prawie 8 mln pojazdów, natomiast codziennie to jest ok. 20 tys. przejazdów - mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy Małopolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. - W wakacje, kiedy jest piękna słoneczna pogoda, to zdarzył się ruch ponad 40 tys. samochodów jednego dnia - dodaje. 

- Tunel to jest nawet nie tyle sama budowla, co rzeczywiście to jest samo urządzenie, bo ono ma tyle elektroniki, tyle różnego rodzaju sprzętu, który ma dwa podstawowe cele: monitorować to, co się dzieje w tunelu, i zapewnić bezpieczeństwo. Mamy w tunelu 170 kamer, z czego większość tych kamer wyposażona jest też w termowizję, dzięki czemu widzimy, jaka jest temperatura np. samochodów - zaznacza Kacper Michna. 

Zagrożenie w tunelu. Jak wygląda ewakuacja? 

St. bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, przyznaje, że w przypadku zagrożenia, największym wrogiem jest panika i należy bezwzględnie zachować spokój. - Najważniejsza podczas takich akcji jest ewakuacja wszystkich ludzi na zewnątrz do miejsca bezpiecznego. Miejsca bezpieczne są bardzo wyraźnie oznakowane, są zabezpieczone drzwiami o odpowiedniej klasie odporności na ogień, na dym, na szczelność - wyjaśnia. - Bardzo ważna rzecz: należy się wystrzegać wybuchu paniki - dodaje.

Zobacz także:

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka

Prowadzili: Izabela Kostyszyn i Patryk Kuniszewicz

Goście: Adam Bernard (instruktor doskonalenia techniki jazdy na Torze Modlin), Ireneusz Dancewicz (instruktor doskonalenia nauki jazdy), Kacper Michna, rzecznik prasowy Małopolskiego Oddziału GDDKiA w Krakowie), st. bryg. Karol Kierzkowski (rzecznik prasowy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej)

Data emisji: 23.02.2024 r.

Godzina emisji: 17.10

ans/wmkor


"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce "Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce
Sygnały dnia
Sygnały dnia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.