Studia gier komputerowych w ubiegłym roku wypuściły na polski rynek 600 tytułów, a sama branża rozwija się dynamicznie i w tej chwili niemal 500 firm zatrudnia łącznie 12 tysięcy osób. Według prowadzonych badań, od kilku lat Polacy bardzo chętnie spędzają czas przed komputerami.
Dlaczego gramy?
Z reguły gramy, żeby się zabawić. Możemy przecież rozegrać mecz, zatańczyć przy ulubionych utworach czy stanąć na czele armii. Okazuje się też, że coraz częściej w grach jest coś więcej.
- Gry to po prostu medium, takie jak książka, film czy telewizja. Za pomocą tego medium można wyrażać wszelkie treści, w tym te zaangażowane. Gdzieś widziałem komentarze, że gry są tylko dla dzieci, ale jak ktoś tak myśli, to utknął mentalnie w latach 70. i proponowałbym jednak odrobić pracę domową. Jest to medium absolutnie dla każdego. Gry mogą bawić, ale mogą też uczyć - twierdzi Jakub Marszałkowski.
Wśród gier zaangażowanych społecznie znajdują się tytuły m.in. o tematyce ekologicznej. Programista Paweł Kos opowiada o grze, w której musimy bronić żółwia przed odpadami niszczącymi środowisko. - Musimy stawiać odpowiednie śmietniki, które będą niszczyły znajdujące się po drodze śmieci. Taka tematyka poruszana jest cały czas. Dużo gier powstaje na temat ekologicznych rzeczy, długiego życia czy odnawialnych źródeł energii - wyjaśnia.
- Dlaczego gry miałyby nie poruszać poważniejszych tematów? Jak najbardziej mogą. Problemy obecnego świata coraz częściej pojawiają się w grach, ponieważ jest to medium, które dociera do coraz większej liczby osób - mówi twórca gier Paweł Chojnacki.
Już wiele lat temu na rynku funkcjonowały produkcje nawiązujące do pandemii. - Trwająca pandemia spowodowała, że ludzie zaczęli inaczej patrzeć na te gry, które powstały wcześniej - przyznaje Paweł Chojnacki. Teraz też powstają nowe tytuły. Nie brakuje również symulatorów szpitali.
Źródło: Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS/Co można zyskać, grając w gry komputerowe?
Wybieramy gry historyczne
Ogromną rzeszę fanów mają gry historyczne. - Historia podrzuca tyle ciekawych tematów, że jest naturalnym zbiornikiem, żeby wykorzystywać i tworzyć na jej podstawie gry. Można też sporo się nauczyć. Są przecież gry strategiczne, które bardzo dobrze obrazują różnego rodzaju konflikty i wojny - zauważa Michał Gembicki, twórca gier.
- Niedawno wydaliśmy historyczną grę o amerykańskim cyrku z przełomu XIX i XX wieku. Tłem do wydarzeń cyrkowych była przemiana przemysłowa Stanów Zjednoczonych - słyszymy.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Wolna sobota z Jedynką
Prowadzili: Daniel Wydrych, Patryk Michalski
Materiał: Magda Konieczna
Data emisji: 23.10.2021
Godzina emisji: 6.46
DS
Po gry komputerowe sięga 18 milionów Polaków. "Nie tylko bawią, ale też uczą" - Jedynka - polskieradio.pl