Czasem te umowy są bardzo długie i pisane w formie nie zachęcającej do czytania.
Tylko połowa Polaków czyta je dokładnie, reszta tego nie robi – powiedziała Monika Krześniak z dziennika Rzeczpospolita. Umowy są długi, zawiłe i dla przeciętnego obywatela są one trudne. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli jakieś zapisy nie są jasne to powinniśmy dopytać co one oznaczają. W relacji bank-klient to bank jest zdecydowanie silniejszy i kwestia negocjowania warunków umowy jest trudna, choć można próbować przynajmniej negocjować parametry finansowe.
Z sondażu TNS wynika, że 45% osób czyta umowy z bankiem pobieżnie, a 13% nie czyta w ogóle i je podpisuje.
Wyniki badań dotyczące świadomości ekonomicznej Polaków nie są takie złe – twierdzi Dariusz Kozłowski, wiceprezes Centrum Prawa Bankowego i Informacji. Większość osób dokładnie zna zagadnienia ekonomiczne, szczególnie zagadnienia finansowe ich dotyczące. 45% osób deklaruje, że umowy czyta pobieżnie, ale trzeba się cieszyć z tego, że co trzeci klient banków nie boi się zapytać, jeśli ma jakieś wątpliwości. To pokazuje, że edukacja ekonomiczna tych ludzi się zmieniła diametralnie.
Dla mnie te wyniki nie są zadowalające – odpowiada Monika Krześniak - bo pobieżne czytanie umów jest niewystarczające. Powiedzenie ‘diabeł tkwi w szczegółach” odnosi się właśnie do umów z bankami. Chodzi tu przecież o konsekwencje finansowe.
Centrum Prawa Bankowego i Informacji prowadzi również akcję dotyczącą zagubionych dokumentów i tego, gdzie to należy zgłaszać. Badanie pokazało, że większość osób wie o tym, że skradziony lub zgubiony dokument tożsamości należy zgłosić w banku, ponieważ tylko w banku mamy pewność, że te dokumenty z powrotem nie wrócą do obiegu. Większość z nas jednak najpierw pobiegłaby z tym na policję.
To, że zgubiliśmy dokumenty powinniśmy zgłosić w dowolnym banku, mogą to zgłosić również osoby nie korzystające z usług żadnego banku.
Komisja Nadzoru Finansowego uruchomiła specjalny serwis internetowy: www.knf.gov.pl/euro2012 z informacjami jak dbać o swój portfel w czasie EURO 2012. Jest tam dużo rad, np. jak wpisywać kod PIN, gdzie nosić karty płatnicze itp.
Rozmawiał: Krzysztof Rzyman
Dlaczego nie czytamy umów - Jedynka - polskieradio.pl