X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Informacyjna Agencja Radiowa

Kijowskie metro

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2011 13:46
Kijowskie metro to najlepszy środek transportu miejskiego w ukraińskiej stolicy: 49 stacji położonych na 3 liniach. Nie dziwi zatem, że korzysta z niego niemal półtora miliona pasażerów dziennie.

Pierwsze pociągi ruszają około 5.45. Ruch kończy się koło północy. Gdy schodzimy bądź zjeżdżamy na peron, od razu po prawej stronie na każdej stacji wisi tabliczka z godzinami, w których odjeżdżają ostatnie pociągi. Warto sprawdzić je wcześniej bowiem po godzinie 22 metro jeździ o wiele rzadziej. Czasem trzeba poczekać nawet 10 minut.

W pozostałych godzinach metro jeździ dość często, szczególnie jeśli chodzi o godziny szczytu, wtedy pociągi odjeżdżają nawet co 2 minuty. Największy tłok na stacjach i w korytarzach na stacjach przesiadkowych panuje między 7 a 9 i 18 a 19.

W wagonach metra i przy wejściu na stacje, znajdziemy schematy kolejko podziemnej po angielsku:

/

 

Niestety już na samych peronach informacja jest tylko po ukraińsku:

/

 

W dyrekcji metra zapewniono mnie, że do Euro 2012, wszystkie napisy będą także po angielsku. Miejmy nadzieję, że ta obietnica zostanie spełniona ponieważ na przykład w czasie pierwszego meczu na stadionie Olimpijskim 11 listopada między reprezentacjami Niemieci i Ukrainy na peronach wywieszono kartki odbite na ksero, gdzie napisano tylko po ukraińsku, jak dojść do stadionu:

/

 

Bardzo pomocny w poruszaniu się po metrze może być serwis w portalu Yandex [link to: http://metro.yandex.ru/kiev]. Niestety jest on dostępny tylko po rosyjsku. Program liczy, ile minut zajmie nam podróż i gdzie mamy się przesiąść.

Najważniejsze stacje:

Wokzalna – dworzec kolejowy, sprzed budynku odjeżdżają autobusy na lotnisko

Wasylkiwska – dworzec autobusowy

Olimpijska, Pałac Sportu – stadion Olimpijski

Charkowska – zatrzymują się tam autobusy jadące z Wokazalnej na lotnisko jednak wsiadając na Charkowskiej mamy gwarancję, że ominiemy korki

Majdan Nezależnosti, Chreszczatyk – centrum Kijowa

Arsenalna – najgłębsza stacja metra na świecie, położona ponad 105 metrów pod ziemią

Zołoti Worota – chyba najłdniejsza stacja kijowskiego metra

/

 

Opłata za przejazd

Przejazd w kijowskim metrze kosztuje 2 hrywny. Możemy kupić żeton albo też specjalną kartę za 7 hrywien, do której kupujemy w kasie bądź też specjalnych automatach określoną liczbę przejazdów (maksimum 25). Jest to opłacalne przy dłuższych pobytach ponieważ pozwala uniknąć kolejek do kas. Jeżeli zostajemy na miesiąc albo dłużej i będziemy podróżować każdego dnia wtedy opłaca się kupić bilet miesięczny (tylko na okaziciela, innych nie ma).

/

 

Bilety miesięczne można kupować tylko w kasach. Żetony w takich automatach przyjmujących banknoty o wartości 2 hrywny (1 żeton) i 10 hrywien (5 żetonów). Nie wydają one reszty. Jeden banknot = 1 operacja.

/

 

Karty z „elektronicznymi” żetonami doładowujemy w poniższych automatach. Też nie wydają one reszty, ale zapisują ją na karcie do przyszłego wykorzystania. Na przykład wkładając banknot 5 hrywien dostajemy 2 przejazdy + 1 hrywnę zapisaną na karcie.

/

 

Powtórzę, że kijowskie metro, to najlepszy sposób na podróżowanie po stolicy. Jest ono stosunkowo czyste, szczególnie jeśli porównamy je do kolejek podziemnych na zachodzie, jeździ często i zawsze dotrzemy na czas nie tracąc go na stanie w ogromnych kijowskich korkach.

Jedynym absurdem stołecznego metra jest to, że nie można tam robić zdjęć ponieważ jest to obiekt o specjalnym znaczeniu (część stacji może z powodzeniem służyć za schrony także atomowe). Milicja często patrzy na to przez palce. Szczerze mówiąc widziałem tylko raz sytuację, w której turyście zwrócono uwagę, że zdjęć robić nie można. Od razu informuję, że wszystkie zdjęcia poza ostatnimi dwoma są moje. Pozostałe wziąłem ze strony kijowskiego metra: http://www.metro.kiev.ua.

 

Piotr Pogorzelski - Polskie Radio, Kijów