Pierwsze pociągi ruszają około 5.45. Ruch kończy się koło północy. Gdy schodzimy bądź zjeżdżamy na peron, od razu po prawej stronie na każdej stacji wisi tabliczka z godzinami, w których odjeżdżają ostatnie pociągi. Warto sprawdzić je wcześniej bowiem po godzinie 22 metro jeździ o wiele rzadziej. Czasem trzeba poczekać nawet 10 minut.
W pozostałych godzinach metro jeździ dość często, szczególnie jeśli chodzi o godziny szczytu, wtedy pociągi odjeżdżają nawet co 2 minuty. Największy tłok na stacjach i w korytarzach na stacjach przesiadkowych panuje między 7 a 9 i 18 a 19.
W wagonach metra i przy wejściu na stacje, znajdziemy schematy kolejko podziemnej po angielsku:
Niestety już na samych peronach informacja jest tylko po ukraińsku:
W dyrekcji metra zapewniono mnie, że do Euro 2012, wszystkie napisy będą także po angielsku. Miejmy nadzieję, że ta obietnica zostanie spełniona ponieważ na przykład w czasie pierwszego meczu na stadionie Olimpijskim 11 listopada między reprezentacjami Niemieci i Ukrainy na peronach wywieszono kartki odbite na ksero, gdzie napisano tylko po ukraińsku, jak dojść do stadionu:
Bardzo pomocny w poruszaniu się po metrze może być serwis w portalu Yandex [link to: http://metro.yandex.ru/kiev]. Niestety jest on dostępny tylko po rosyjsku. Program liczy, ile minut zajmie nam podróż i gdzie mamy się przesiąść.
Najważniejsze stacje:
Wokzalna – dworzec kolejowy, sprzed budynku odjeżdżają autobusy na lotnisko
Wasylkiwska – dworzec autobusowy
Olimpijska, Pałac Sportu – stadion Olimpijski
Charkowska – zatrzymują się tam autobusy jadące z Wokazalnej na lotnisko jednak wsiadając na Charkowskiej mamy gwarancję, że ominiemy korki
Majdan Nezależnosti, Chreszczatyk – centrum Kijowa
Arsenalna – najgłębsza stacja metra na świecie, położona ponad 105 metrów pod ziemią
Zołoti Worota – chyba najłdniejsza stacja kijowskiego metra
Opłata za przejazd
Przejazd w kijowskim metrze kosztuje 2 hrywny. Możemy kupić żeton albo też specjalną kartę za 7 hrywien, do której kupujemy w kasie bądź też specjalnych automatach określoną liczbę przejazdów (maksimum 25). Jest to opłacalne przy dłuższych pobytach ponieważ pozwala uniknąć kolejek do kas. Jeżeli zostajemy na miesiąc albo dłużej i będziemy podróżować każdego dnia wtedy opłaca się kupić bilet miesięczny (tylko na okaziciela, innych nie ma).
Bilety miesięczne można kupować tylko w kasach. Żetony w takich automatach przyjmujących banknoty o wartości 2 hrywny (1 żeton) i 10 hrywien (5 żetonów). Nie wydają one reszty. Jeden banknot = 1 operacja.
Karty z „elektronicznymi” żetonami doładowujemy w poniższych automatach. Też nie wydają one reszty, ale zapisują ją na karcie do przyszłego wykorzystania. Na przykład wkładając banknot 5 hrywien dostajemy 2 przejazdy + 1 hrywnę zapisaną na karcie.
Powtórzę, że kijowskie metro, to najlepszy sposób na podróżowanie po stolicy. Jest ono stosunkowo czyste, szczególnie jeśli porównamy je do kolejek podziemnych na zachodzie, jeździ często i zawsze dotrzemy na czas nie tracąc go na stanie w ogromnych kijowskich korkach.
Jedynym absurdem stołecznego metra jest to, że nie można tam robić zdjęć ponieważ jest to obiekt o specjalnym znaczeniu (część stacji może z powodzeniem służyć za schrony także atomowe). Milicja często patrzy na to przez palce. Szczerze mówiąc widziałem tylko raz sytuację, w której turyście zwrócono uwagę, że zdjęć robić nie można. Od razu informuję, że wszystkie zdjęcia poza ostatnimi dwoma są moje. Pozostałe wziąłem ze strony kijowskiego metra: http://www.metro.kiev.ua.
Piotr Pogorzelski - Polskie Radio, Kijów