Do audycji zaproszenie przyjęli: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i debiutujący w składzie Wojciech Michniewski. Słuchaliśmy sześciu interpretacji Requiem Gabriela Fauré i wybieramy najlepsze.
"Requiem" w pierwszej formie składało się 5 części: Introitu i Kyrie, Sanctus, Pie Jesu, Agnus Dei (data na manuskrypcie 6 stycznia 1888) oraz In Paradisum (9 stycznia 1888). W takim kształcie zostało wykonane 16 stycznia 1888 roku w Kościele La Madelaine w Paryżu. Orkiestra była skromna: kilka instrumentów smyczkowych (skrzypce tylko w Sanctus), harfa, kotły i organy. Partia sopranu solo w Pie Jesu wykonana została przez chłopca z chóru parafialnego. Był nim młody Louis Auber - przyszły kompozytor.
Następnie Fauré dołączył 2 kolejne części: Offertorium i Libera me, obie przeznaczone dla barytonu, który wg słów kompozytora "buduje partię niską i spokojną".
Ta wersja została po raz pierwszy wykonana 28 stycznia 1892 roku podczas koncertu Societe National w kościele Saint-Gervais. Orkiestra została powiększona o dęte blaszane (2 rogi, 2 trąbki, 3 puzony). W 1893 roku Fauré dorzucił jeszcze fagoty i trąbki (w innych partiach).
Wtedy to wydawca zamówił u kompozytora nową wersję "Requiem" na wielką orkiestrę. I właśnie ta obsada uznawana była przez długie lata za definitywną. "Requiem" w takiej postaci zostało wykonane 12 lipca 1900 w Pałacu Trocadero w Paryżu podczas Wystawy Światowej.
W Trybunale słuchaliśmy następujących nagrań:
Janet Price – sopran, John Carol Case – baryton, BBC Chorus, BBC Symphony Orchestra, Nadia Boulanger (nagranie: Fairfield Halls, Croydon, Londyn, 30.10.1968, BBC Legends 1999)
Caroline Ashton – sopran, Stephen Varcoe – baryton, Simon Standage – skrzypce, The Cambridge Singers, Members of The City Of London Sinfonia, dyr. John Rutter (nagranie: Londyn 1984, Collegium Records 1988)
Richard Easton – sopran, Olaf Bär – baryton, Choir Of King’s College Cambridge, English Chamber Orchestra, dyr. Stephen Cleobury (EMI Classics, Angel Records 1989) - zwycięzca
Catherine Bott – sopran, Gilles Cachemaille – baryton, Salisbury Cathedral Boy Choristers, Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (Philips 1994)
Ana Quintans – sopran, Peter Harvey – baryton, Ensemble Vocale de Lausanne, Sinfonia Varsovia, Michel Corboz (Mirare 2006)
Philippe Jaroussky – kontratenor, Matthias Goerner – baryton, Choeur de l’Orchestre de Paris, Orchestre de Paris, dyr. Paavo Järvi (Virgin 2011)
Jacek.Hawryluk@polskieradio.pl