Zasady pozostają bez zmian. W każdym programie słuchamy jednego utworu, w obszernych fragmentach, w sześciu interpretacjach. Nie wiemy jednak, kto gra.
Anton Diabelli
O wszystkim dowiadujemy się w momencie, gdy naszymi głosami nagranie odpada z zabawy. Do finału docierają dwie interpretacje i to z nich wybieramy tę najlepszą, którą rekomendujemy.
Najbliższy Trybunał obraduje w następującym składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek (debiut!). Słuchamy zaś Wariacji na temat walca Diabellego op. 120 Ludwiga van Beethovena.
Wiedeński wydawca i kompozytor, Anton Diabelli, zwrócił się w roku 1819 do kilkunastu twórców z propozycją napisania po jednej wariacji na temat swego Walca C-dur do planowanej edycji zbiorowej na fortepian. Ludwig van Beethoven, którego także poprosił, najpierw odniósł się do tego pomysłu niechętnie, potem - jak zwykle – ociągał się z komponowaniem, po czym, po dłuższym czasie ofiarował Diabellemu zamiast jednej wariacji, trzydzieści trzy. Ten zaś oczywiście je opublikował. I tak w 1823 pojawiły się 33 Wariacje op. 120.
Kolejność słuchania:
I Runda
Temat. Vivace – Wariacja nr 1: alla Marcia maestoso
II Runda
Wariacja nr 22: Allegro molto
Wariacja nr 23: Allegro assai
III Runda
Wariacja nr 31: Largo, molto espressivo
Finał
Wariacja nr 32: Fuga. Allegro – Poco adagio
Wariacja nr 33: Tempo di Menuetto moderato
W audycji wykorzystano następujące nagrania (zwycięskie pogrubiono - werdykt ex aequo):
1. Paul Lewis (nagranie: Berlin, grudzień 2009; Harmonia Mundi 2011)
2. Maurizio Pollini (nagranie: 1998; DG 2000)
3. Alfred Brendel (nagranie początek lat 60; Vox; reedycja Brilliant Classics, płyta dostępna w 35 płytowym boksie)
4. Alfred Brendel (nagranie BBC: live, Royal Festival Hall w Londynie, 30 maja 2001; Philips/Decca 2007)
5. Maria Yudina (nagranie: czerwiec 1961; Russian Disc; reedycja Philips 1998, w kolekcji „Great Pianists Of The 20th Century”)
6. Piotr Anderszewski (nagranie: Lugano 2000; Virgin 2001)