Nagrania oceniali Anna Radziejewska, Ewa Szczecińska i Wojciech Michniewski.
Zdaniem naszego jury spośród pięciu zaprezentowanych nagrań najlepiej zabrzmiała "Pasja wg św. Łukasza" w wykonaniu:
Izabeli Kłosińskiej – sopran, Adama Kruszewskiego – baryton, Romualda Tesarowicza – bas, Krzysztofa Kolbergera – recytator, Warszawskiego Chóru Chłopięcego, Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit (nagranie: FN, Warszawa; CD Naxos 2003)
***
>>Zobacz serwis specjalny: Krzysztof Penderecki w Polskim Radiu<<
W audycji słuchaliśmy również następujących nagrań:
Stefania Woytowicz – sopran, Andrzej Hiolski – baryton, Bernard Ładysz – bas, Leszek Herdegen – recytator, Chór Chłopięcy i Mieszany Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, dyr. Henryk Czyż (nagranie: Kraków 1966; LP Polskie Nagrania 1966/CD Polskie Nagrania 2010)
Sigune von Osten – sopran, Stephan Roberts – baryton, Kurt Rydl – bas, Edward Lubaszenko – recytator, Krakowski Chór Chłopięcy, Chór Filharmonii Narodowej, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Krzysztof Penderecki (nagranie: Bazylika Katedralna Chrystusa Króla w Katowicach 1989, CD Argo/Decca 1990)
Franziska Hirzel – sopran, François Le Roux – baryton, Jean-Philippe Courtis – bas, Manfred Jung – recytator, Chóry radiowe z Kolonii i Hamburga, Orkiestra Beethovenhalle z Bonn, dyr. Marc Soustrot (nagranie: live, 2 kwietnia 1999, Beethovenhalle, Bonn, CD MDG 2000)
Lech Łotocki – narrator, Iwona Hossa – sopran, Thomas Bauer – baryton, Piotr Nowacki – bas, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Chór Chłopięcy „Pueri Cantores Sancti Nicolai”, „Aukso” Okiestra Kameralna Miasta Tychy, dyr. Krzysztof Penderecki (nagranie: Alwernia 31.03.2012, reżyser Grzegorz Jarzyna, DVD NiNA)
***
Passio et mors Domini Nostri Iesu Christi secundum Lucam (Męka i Śmierć Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Łukasza) na głosy solo, recytatora, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną to jeden z najsłynniejszych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Został napisany na zamówienie Westdeutscher Rundfunk dla uczczenia 700-lecia katedry w Münster, ale także z myślą o przypadającym wtedy polskim milenium. Kompozycja powstawała przez kilka lat, jednak na ostatniej stronie partytury widnieje data - 26 stycznia 1966. Penderecki swym dziełem nawiązał do zapomnianego gatunku pasji, którego mistrzem był Jan Sebastian Bach.
- Zamierzeniem moim było odejście od relacji statycznej, od opowiadania wydarzeń ewangelicznych - wyjaśniał kompozytor. - Pasja w zamyśle jest dynamicznym, a niekiedy nawet drapieżnym przeżyciem. Tak jak w misterium średniowiecznym, w którym nie było widzów przyglądających się z boku; emocjonalne zaangażowanie ogarniało wszystkich - dodał.
Za podstawę swego dzieła Penderecki przyjął Ewangelię wg św. Łukasza, jednak w przeciwieństwie do Bacha, wybrał tylko te fragmenty tekstu, które z punktu widzenia dramaturgicznego uważał za istotne. "Pasja" Pendereckiego - wykorzystująca tekst łaciński - zawiera także fragmenty Ewangelii św. Jana oraz teksty wielkopostnych hymnów, psalmów i trenów. Tak skonstruowane dzieło miało swą premierę 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster.
Plan słuchania
I runda
(Część I) Jezus na Górze Oliwnej
Aria Deus, Deus meus
baryton solo, chóry
II runda
(Część I) Jezus na Górze Oliwnej
Aria Domine, quis habitabit
sopran solo
III runda
(Część I) Jezus przed Piłatem
Et surgens omnis multitudo
Ewangelista, chóry, bas solo, baryton solo
Finał
(Część II)
Stabat Mater dolorosa
chóry a cappella
Śmierć Chrystusa – Erat autem fere hora sexta
Aducyję przygotwał Jacek Hawryluk.
***
Zapraszamy również na kolejną, grudniową audycję z cyklu "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki".
W sobotę 7 grudnia 2013 roku, godz. 17.00, słuchać będziemy I Kwartetu smyczkowego Henryka Mikołaja Góreckiego.
Sędziowie: Dorota Kozińska, Marcin Zdunik, Rafał Augustyn.