Pod koniec roku ogłosiliśmy na naszym profilu FB (facebook.com/PlytowyTrybunalDwojki) błyskawiczny plebiscyt.
Zaproponowaliśmy wybranie utworów, które chcieliby Państwo usłyszeć w "Płytowym Trybunale Dwójki" w roku 2014. Głosowanie o włos wygrały "Sonaty misteryjne" ("Sonaty różańcowe") Heinricha Ignaza Franza von Bibera. W audycji wybraliśmy najlepsze wykonanie tych właśnie sonat na skrzypce solo i basso continuo.
Sześć interpretacji utworów Bibera oceniło jury w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Arkadiusz Goliński (Arte dei Suonatori).
"Sonaty Misteryjne", zwane "Różańcowymi", Heinricha Ignaza Franza von Bibera zostały skompletowane około 1676 roku, na fali dość ożywionego w czasach Kontrreformacji kultu maryjnego. Na pewno jednak sonaty nie powstały w tym samym czasie - Biber zestawił raczej swój zbiór z kompozycji pisanych w różnych okresach. Po raz pierwszy "Sonaty" opublikowano na początku XX wieku.
Cykl składa się z 15 sonat na skrzypce i basso continuo - utwór 16.y to solowa Passacaglia. Całość jest bezpośrednim nawiązaniem do kontemplacyjnej części Modlitwy Różańcowej. Zbiór podzielony został na trzy rozdziały: Tajemnice Radosne, Bolesne i Chwalebne. Każdy rozdział zawiera pięć sonat. W pięknym i świetnie zachowanym manuskrypcie - przechowywanym w Monachium, odkrytym w 1890 roku - każda z kompozycji opatrzona jest sztychem przedstawiającym sceny z Pisma Świętego. Przed ostatnią - solową Passacalią - wygrawerowano Anioła Stróża. Najważniejszą techniką stosowaną w Sonatach jest skordatura, czyli ciągłe przestrajanie strun instrumentu.
***
Zwycięzcą audycji okazały się sonaty w następującym wykonaniu:
Gunar Letzbor – skrzypce, Lorenz Duftschmid – wiola basowa, Wolfgang Zerer – organy, Wolfgang Glüxam – klawesyn, Axel Wolf – lutnia (CD Arcana1997)
Ponadto słuchaliśmy interpretacji zespołów:
- Reinhard Goebel – skrzypce, Konrad Junghänel – teorba, Phoebe Carrai – wiolonczela barokowa, Andreas Spering – klawesyn, organy (CD Archiv/DG 1991)
- Les Veilleurs de Nuit (Alice Pierot – skrzypce, Marianne Muller – wiola da gamba, Pascal Monteilhet – teorba, Elisabeth Geiger – claviorganum) (CD Alpha 2003)
- Patrick Bismuth – skrzypce, L’Ensemble La Tempesta (CD Zig-Zaque Territoires 2003)
- Andrew Manze – skrzypce, Richard Egarr – organy, klawesyn (Harmonia Mundi USA 2004)
- Daniel Sepec – skrzypce, Hille Perl – wiola da gamba, Lee Santana – arcylutnia, teorba, Michael Behringer – klawesyn, organy (CD Coviello Classcis 2010)
***
Plan słuchania:
I runda
(tajemnice radosne)
Sonata 1 – Zwiastowanie
Preludium. Aria-allegro, wariacje, adagio – Finale
Scordatura: sol, re, la, mi
II runda
(tajemnice bolesne)
Sonata 7 – Biczowanie (frag.)
Sarabanda. Wariacje
Scordatura: do, fa, la, do
III runda
(tajemnice chwalebne)
Sonata 11 – Zmartwychwstanie (frag.)
Surrexit Christus hodie
Scordatura: sol, re, sol, re
Finał
Anioł stróż
Passacaglia
Adagio, Adagio
Skrzypce solo
mm/mc
Plan słuchania
I runda
(tajemnice radosne)
Sonata 1 – Zwiastowanie
Preludium. Aria-allegro, wariacje, adagio – Finale
Scordatura: sol, re, la, mi
II runda
(tajemnice bolesne)
Sonata 7 – Biczowanie
(frag.)
Sarabanda. Wariacje
Scordatura: do, fa, la, do
III runda
(tajemnice chwalebne)
Sonata 11 – Zmartwychwstanie (frag.)
Surrexit Christus hodie
Scordatura: sol, re, sol, re
Finał
Anioł stróż
Passacaglia, Adagio, Adagio
Skrzypce solo
Najlepsze nagranie Sonat Bibera poznamy w sobotę 25 stycznia.