Webster / "Wesołe miasteczko" i "Kochankowie z Księżyca"

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2025 21:51
Gdyby Dvořák, Kisielewski i Britten mogli się spotkać – czy znaleźliby wspólny język? Z pewnością, jednak nie byłby to ani język czeski, ani polski, ani też angielski, lecz język humoru i klasycznych proporcji.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Foto: Bartek Barczyk/NOSPR

Program:

  • Antonín Dvořák - Uwertura koncertowa Karnawał op. 92
  • Stefan Kisielewski - Suita z baletu Wesołe miasteczko
  • Benjamin Britten - Przewodnik młodego człowieka po orkiestrze op. 34

*** 

Uwertura karnawałowa to deklaracja wiary kompozytora w witalną siłę muzyki etnicznej, jest zresztą środkową częścią trylogii „Natura – Życie – Miłość”. Dvořák nie podchodził do ludowych tematów z uczoną dokładnością, raczej inspirując się ich rytmami i melodyką, tworzył żywiołową wizję rodzimego folkloru. Słowiański puls był w twórczości Dvořáka tak mocny, że przebijał się do partytur, nawet gdy po przekroczeniu Atlantyku kompozytor postanowił napisać narodową muzykę dla Amerykanów – być może dlatego IX Symfonia „Z Nowego Świata” bardziej pobrzmiewa praską nostalgią niż echem prerii.

Humor jest bodaj najważniejszą wartością estetyczną w muzyce erudyty, pisarza i polityka Stefana Kisielewskiego. Polski kompozytor podobnie jak Dvořák czerpał nie tylko z tradycji etnicznych, lecz także wsłuchiwał się w brzmienie miasta: jego jarmarczne odgłosy i codzienny rytm. Wesołe miasteczko, w podtytule nazwane baletem w jednym akcie z prologiem, w neoklasycznych ramach odmalowuje dźwiękowy pejzaż miejski.

Benjamin Britten także niósł w swojej twórczości niezachwianą wiarę w moc muzycznej tradycji. W twórczości Anglika nie brakuje hołdów dla wybitnych poprzedników, a jednym z najpiękniejszych aktów wiary w dziedzictwo brytyjskiej kultury jest The Young Person’s Guide to the Orchestra. Utwór to cykl wariacji na temat króciutkiego tematu z Abdelazera barokowego mistrza Henry’ego Purcella. Obietnica zawarta w tytule utworu realizuje się przez pedanteryjnie poprowadzoną prezentację poszczególnych sekcji orkiestry i rodzin instrumentów – rzecz jest na tyle misterna, że okazała się godna prologu jednego z filmów Wesa Andersona (Kochankowie z Księżyca, 2012).

[opis pochodzi ze strony NOSPR.org.pl]

***

Na "Poranek NOSPR" w niedzielę (23.02) w godz. 12.00-13.30 zaprasza Piotr Matwiejczuk.

zch

Czytaj także

NOSPR / Bayona / de la Salle / Wielka historia i radość muzykowania

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2024 11:00
Panufnik, Liszt, Gould - to kompozytorzy, którzy znaleźli się w programie transmitowanego właśnie koncertu NOSPR. Katowickich symfoników prowadził hiszpański dyrygent Néstor Bayona, a solistką była znakomita francuska pianistka Lise de la Salle.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Motyw losu i filmowe suspensy. NOSPR z Sophie Dervaux, dyryguje Jurek Dybał

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2024 10:00
Operowo-baletowo-filmowy repertuar czekał na nas w ramach tego wydania "Poranka NOSPR". Katowickich symfoników poprowadził Jurek Dybał, a solistką była francuska fagocistka Sophie Dervaux.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert Mozartowskich arii i symfonii w wykonaniu NOSPR

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2025 06:00
W niedzielę poranki rządzą się swoimi prawami. Tak samo jak Dwójkowy "Poranek NOSPR". Dlatego w samo południe zaprosiliśmy na transmisję koncertu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Dirka Vermeulena. W roli solistki wystąpi belgijska sopranistka Ilse Eerens. W programie arie i symfonie Wolfganga Amadeusa Mozarta.
rozwiń zwiń