Gdzie nie ma demokracji państwa, tam jest demokracja majdanu

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2014 12:00
– Majdan jest formą protestu. Kwestie, których rozwiązania się domagał, nie mogły być rozstrzygnięte w wyniku działań struktur państwowych – mówił w Dwójce prof. Myrosław Marynowycz ze Lwowa w rozmowie o symbolice ukraińskiego majdanu.
Audio
  • Jurij Andruchowycz, dr Łukasz Jasina, prof. Tomasz Stryjek i prof. Myrosław Marynowycz o znaczeniu majdanu w kulturze ukraińskiej (Notatnik Dwójki)
2 marca 2014 r. Zgromadzeni na Majdanie Ukraińcy protestują przeciw zajęciu Krymu przez armię rosyjską
2 marca 2014 r. Zgromadzeni na Majdanie Ukraińcy protestują przeciw zajęciu Krymu przez armię rosyjskąFoto: PAP/EPA/SERGEY DOLZHENKO

– Majdan jest tym, czym dla dawnych Greków była agora, miejsce, w którym ludzie z danego obszaru co jakiś czas zbierają się, by porozmawiać o swoich problemach i podjąć wspólną decyzję – powiedział ukraiński pisarz Jurij Andruchowycz. – Słowo "majdan", pochodzenia tureckiego czy nawet arabskiego, oznacza plac miejski lub wiejski, miejsce publiczne, miejsce załatwiania ważnych społecznie spraw – wyjaśniał.

<<<Rosja przejmuje Krym. Największy kryzys XXI wieku [relacja]>>>

Dr Łukasz Jasina, historyk i publicysta, zwrócił uwagę, że w Polsce często zapomina się, że kultura ukraińska związana jest nie tylko z rosyjskimi i polskimi źródłami, lecz także z orientalnym Wschodem. Natomiast prof. Tomasz Stryjek, historyk, wykładowca Collegium Civitas, przypomniał, że styczniowy zwrot w historii kijowskiego Majdanu był związanym również z determinacją ugrupowań o charakterze nacjonalistycznym. – Oczywiście symbolika czerwono-czarna, związana z UPA, od początku występowała jako margines obok niebiesko-żółtej. Jednak organizacja paramilitarna nawiązująca do antysowieckiej walki zbrojnej pokazała swoją siłę w dniach 19-22 stycznia. To także istotny wątek – mówił.

– Majdan to świat wartości – zauważył z kolei prof. Myrosław Marynowycz, prorektor Uniwersytetu Katolickiego we Lwowie. – W majdanie połączyły się dwa aspekty. Pierwszy, historyczny lub etnopsychologiczny, który wiąże się z umysłowością Ukraińców, psychologią wiecu, zebrania ludności, podczas którego omawia się ważne dla danej społeczności sprawy. Majdan można też w jakiejś mierze porównać do szwajcarskiego modelu demokracji. To taka nasza forma referendum. A drugi aspekt to ten, że majdan jest przecież formą protestu, ponieważ kwestie, których rozwiązania się domagał, nie mogły być rozstrzygnięte w wyniku działań struktur państwowych. Ten aspekt przestanie mieć znaczenie, gdy Ukraina stanie się normalną demokracją – dodał.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o symbolice majdanu, o porównaniach do Siczy Zaporoskiej, a nawet wieców plemiennych - w "Notatniku Dwójki" przygotowanym przez Bartosza Panka.

mc/jp

Zobacz więcej na temat: Euromajdan Ukraina
Czytaj także

Taras Szewczenko – patron ukraińskich protestów

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2014 19:00
– Wiersze Tarasa Szewczenki na Majdanie deklamują wszyscy, niezależnie od wykształcenia. Jest on dla Ukraińców zjawiskiem absolutnie uniwersalnym, gdy trzeba odpowiedzieć na najważniejsze pytania – mówił w Dwójce Mirosław Czech.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Największe ukraińskie telewizje nie widzą Majdanu

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2014 23:53
- W telewizji państwowej lecą opery mydlane. W tych dniach nas i hromadske.tv ogląda około 100 tysięcy osób - mówił w Dwójce Michał Broniatowski, współtwórca telewizji Espreso, która ma stałą kamerę na Majdanie i relacjonuje bieżące wydarzenia w internecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bunt Majdanu zaczął się od artystów

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2014 18:00
– Fenomen Majdanu nie został zapoczątkowany przez partie polityczne. To dziennikarze zwołali swoich przyjaciół z organizacji pozarządowych i kręgów inteligencji twórczej, którzy demonstrowali poparcie dla integracji Ukrainy z Unią Europejską – mówił w Dwójce ukraiński poeta Andrij Lubka.
rozwiń zwiń