Program festiwalu został zbudowany wokół idei rodzenia się i powstawania, którą jednoznacznie pokaże instalacja Jeana-Luca Hervé, zmieniająca część betonowego placu przed Narodowym Forum Muzyki w rosnącą razem z muzyką zieleń. Instalacja ta jest powiązana z koncertem najsłynniejszego zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej, paryskiego Ensemble intercontemporain, założonego w 1972 r. przez Pierre’a Bouleza. Zaplanowany na 21 maja koncert jest wydarzeniem szczególnym: wieczorem ten wyjątkowy, a występujący dopiero drugi raz w Polsce zespół dokona prawykonania zamówionego przez siebie utworu znakomitej wrocławskiej kompozytorki, w tej chwili cieszącej się już światową sławą Agaty Zubel. Obok niego zabrzmią kompozycje wielkiego Edgara Varèse’a i od lat cenionego na świecie Yana Maresza.
W piątek, 20 maja, usłyszymy fantastyczną NFM Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Michała Klauzy. Artyści zaprezentują repertuar łączący elektronikę z brzmieniem dużego zespołu symfonicznego. Koncepcja projektu zakłada pokazanie różnych sposobów współgrania tych dwóch elementów – od towarzyszącej orkiestrze elektroniki zarejestrowanej na nośniku (Höller) do przetwarzania dźwięków akustycznych w czasie rzeczywistym (Mitterer) po użycie w utworze Simona-Steena Andersena samplera z próbkami różnorakich – często bardzo dowcipnie i wirtuozowsko wplatanych w warstwę orkiestrową – dźwięków znanych nam z codziennego życia. Podczas koncertu usłyszymy utwory kompozytorów różnych generacji, pochodzących z czterech obszarów geograficznych Europy, w tym z Krakowa. To miasto będzie reprezentowane przez dwóch młodych twórców: Piotra Roemera i Szymona Stanisława Strzelca, którzy na zamówienie festiwalu stworzyli wspólne dzieło.
TAURON MEN 2016 zaoferuje także obszerną odsłonę Kina Dźwięku, projektu, który towarzyszy festiwalowi od wielu już edycji. W związku z ESK kompozytorzy z wielu stron Europy zostali zaproszeni do stworzenia dźwiękowych portretów miast. Będziemy gościć we Wrocławiu dźwiękowe obrazy Warszawy, Krakowa, San Sebastian, Barcelony, Berlina, Paryża, Oslo, Tallinna, Wilna; pokażemy, oczywiście, także muzyczny portret Wrocławia. Sesje przeznaczone dla dzieci oraz dorosłych pozwolą Państwu na nowo zobaczyć i usłyszeć, jak brzmią i grają różne miejsca w Europie – zarówno wielkie aglomeracje, jak i obszary bardziej tajemnicze i nieznane. W ten sposób realizujemy jedno z głównych założeń festiwalu TAURON Musica Electronica Nova, aby uczynić nieznane przystępnym i sprawić, by zainteresowanie współczesną muzyką stale rosło. Sesje Kina Dźwięku zaplanowane są na 9–22 maja.
TAURON MEN 2016 również stwarza każdemu okazję do spróbowania własnych sił twórczych. Umożliwi to koncert w niedzielę 22 maja. Będzie on interaktywną grą dźwiękową, prowadzoną przez estońskiego artystę Tarmo Johannesa.
Czas wyostrzyć zmysły. Zapraszamy
Elżbieta Sikora, dyrektor artystyczny festiwalu TAURON Musica Electronica Nova 2016