Festiwal prezentuje wyjątkowych twórców, którzy nie ustają w poszukiwaniach i eksperymentach, łącząc to, co tradycyjne i lokalne z osobistą i współczesną wizją muzyczną.
Na wydarzenie złoży się pięć koncertów zaproszonych z Azji artystów, warsztaty muzyczne, słuchowiska poświęcone najciekawszym zjawiskom z pogranicza współczesnej i tradycyjnej sceny Dalekiego Wschodu, a także azjatycki jam - improwizowany koncert, w którym wszyscy chętni będą mogli wystąpić u boku muzyków. Na falach Radia Azja usłyszeć będzie można: poezję Sufich i "zombie music", brzmienie pierwotnych obrzędów, arcydzieła minimalizmu i jazzowe akrobacje, koreańską operę i zbuntowany soul.
- Taro Yasuno, The quartet of the Living Dead (Japonia)
17.12.2017, g. 20.00
Mózg Powszechny
Bilety: 35 PLN
Budowniczy muzyki, twórca projektu "zombie music". Swoje współczesne, minimalistyczne kompozycje przekazuje za pośrednictwem własnoręcznie skonstruowanej instalacji, wydobywając brzmienie z instrumentów dętych za pomocą syntetycznych palców, kompresorów powietrza i sterowania komputerowego. Taro Yasuno, zafascynowany historią doktora Frankensteina, podejmuje próbę "ożywienia" instrumentu, minimalizując udział muzyka-wykonawcy w procesie twórczym. W efekcie otrzymujemy bezkompromisowo brzmiące utwory, składające się z zapętlonych, nakładających się na siebie motywów, których żadna istota ludzka nie byłaby w stanie wykonać. W Warszawie artysta wystąpi wraz ze swoim zombie kwartetem.
18.12.2017, g. 20.00
Teatr Syrena
Bilety: 50 zł
Awangardowy duet z Jogjakarty, który wykorzystuje bogactwo tradycyjnych, rdzennie indonezyjskich dźwięków oraz własnoręcznie wykonane, "garażowe" instrumentarium. Senyawa łączy korzenne, prymitywne brzmienia z ekstatycznymi eksperymentami wokalnymi, co w rezultacie daje zupełnie nową jakość, będącą w swej istocie muzycznym minimalizmem i prawdziwie współczesną muzyką indonezyjską.
Ich występy odwołują się do pierwotnych obrzędów indonezyjskich i podobnie jak szamański rytuał, oscylują wokół transu, niekontrolowanej dzikości, wybuchu emocji i nieokiełznanego szaleństwa.
19.12.2017, g. 20.00
TR Warszawa
Bilety: 50 zł
Kande to ośmioosobowa formacja, której pasja i sceniczna energia nie pozostawia nikogo obojętnym. Trzy gitary, pięć tradycyjnych bębnów oraz nieokiełznane wokale tworzą porywającą do tańca, wybuchową mieszankę indonezyjskiego folkloru, sufickiego mistycyzmu, rockowej werwy i jazzowych improwizacji.
Muzycy pochodzą z Aceh, wyjątkowego terytorium Indonezji, położonego na północnym krańcu Sumatry. Od dziesięcioleci na szczytach lokalnych list przebojów królują tam indyjskie covery oraz muzyka dangdut, będąca hybrydą indonezyjskiego popu. Zdominowały one niemal zupełnie tradycyjną muzykę Aceh, która mimo bogactwa melodii i oryginalnych instrumentów, nie znajduje obecnie swojej publiczności.
- Mouth&Hand STUDIO (Korea Pd.)
20.12.2017, g. 20.00
TR Warszawa
Bilety: 50 zł
Mouth & Hand Studio to pięcioosobowy zespół z Seulu, na czele którego stoi Lee Sueng-hee, znana z projektu Be-Being, wokalistka pansori. Sztuka pansori to tradycyjnie opera jednego wokalisty. Gra on wszystkie role w sztuce, opowiada historie, odgrywa dialogi, wydaje odgłosy dźwiękonaśladowcze, a przede wszystkim śpiewa pieśni. Całe życie wokalistów pansori podporządkowane jest ćwiczeniom głosu. Dawni mistrzowie, aby osiągnąć perfekcyjne brzmienie, wykonywali ćwiczenia wokalne przy wodospadzie. Jeśli głos słychać mimo szumu spadającej wody, oznacza to, że artysta jest gotów do publicznych występów. Dojrzały śpiewak pansori potrafi przekazać pełne spektrum emocji i estetycznych doznań - od rażącej brzydoty po ekstatyczne piękno. Jedynym rekwizytem towarzyszącym występom pansori jest wachlarz.
Dla Mouth and Hand Studio sztuka pansori jest punktem wyjścia do dalszych poszukiwań, zmierzających w stronę muzyki współczesnej. Koreańskie pieśni wykonują nie tylko przy zwyczajowym akompaniamencie bębna buk, ale również z użyciem koreańskich cytr i akordeonu. Tradycyjnie rozpoczynające się kompozycje stopniowo przechodzą w transowe, minimalistyczne formy, by finalnie wyzwolić nieposkromioną ekspresję i szamańską dzikość.
- Shapla Salique (Bangladesz)
21.12.2017, g. 20.00
TR Warszawa
Bilety: 50 zł
Charyzmatyczna artystka o niskim, głębokim głosie i niepowtarzalnym stylu. W swojej twórczości sięga po tradycyjną muzykę bengalską, którą w sposób niezwykle wysmakowany łączy z jazzem i soulowymi wibracjami, przedstawiając nowemu pokoleniu publiczności popadający w zapomnienie lokalny folklor. Inspiruje się pieśniami Baulów, wędrownych mistyków, bożych szaleńców, wykonujących niezwykle emocjonalne utwory, wyrażające duchowe spełnienie i mistyczne doświadczenia.
Podążając drogą Baulów, Shapla Salique w melodyjnej, transowej formie prezentuje miłosne pieśni, którym towarzyszy tradycyjne, bangladeskie instrumentarium (tabla, harmonium, ektara) oraz smooth-jazzowe brzmienie kontrabasu, perkusji, gitary akustycznej i saksofonu.
Tradycje ludowe i ustne od wieków kształtują kulturę bengalską, a pieśni Baula Lalona, XVIII wiecznego świętego, mistyka, fakira, wpłynęły na tożsamość etniczną Bengalijczyków, będącą synkretyzmem kultur buddyjskich, hinduistycznych i islamskich, połączeniem humanizmu z korzenną obyczajowością. Jak pisał Grotowski, zafascynowany tradycją Baulów, idą oni za wezwaniem serca, wolni jak wiatr, nieskrępowani przynależnością społeczną i religijną; wyruszają w samotną wędrówkę, śpiewając światu o miłości.
17.12.2017, g. 21.30, Mózg Powszechny
wstęp wolny
Unikatowa okazja, by zagrać spontaniczny koncert z gośćmi festiwalu Radio Azja. Punktem wyjścia dla wspólnych improwizacji będą awangardowe kompozycje Taro Yasuno, tradycyjne melodie koreańskie przywiezione przez Mouth & Hand Studio oraz transowe utwory indonezyjskiego duetu Senyawa. MC:Patryk Zakrocki
17-19.12.2017, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Laboratorium
wstęp wolny
Warsztaty muzyczne oraz audiowizualne wykłady nawiązujące do koncertów festiwalu Radio Azja. Solidny zastrzyk teorii i praktyki podany w przystępnej i angażującej formie.
Wykłady:
● Japońskie ekstrema muzyczne w pigułce
● Indonezyjski mixtape
Warsztaty:
● Koreańska opera pansori – Mouth & Hand Studio (Korea Płd)
● Improwizacja i ekspresja w chórze – Senyawa (Indonezja)
materiały prasowe/bch