"Niektórzy nazywają to kakofonią decybeli. Inni – radosnym śpiewem przyszłości. Ale na tym właśnie polega prawo do eksperymentów” - obwieszczał entuzjastycznie lektor w słynnej kronice filmowej z połowy lat 60., poświęconej Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia. Na fali poststalinowskiej odwilży eksperymentować z dźwiękami chcieli wszyscy: przedwojenni lwowiacy - Zbigniew Wiszniewski, Andrzej Dobrowolski i Bogusław Schaeffer, neurotyczny pionier polskiego minimalizmu Tomasz Sikorski, genialny samouk chłopskiego pochodzenia – Eugeniusz Rudnik, ale też klasycy nowej muzyki norweski i chorwackiej – odpowiednio Arne Nordheim i Dubravko Detoni.
Studio Eksperymentalne PR. Czarny pokój i brak granic
Pionierzy inteligentnej muzyki tanecznej
Po latach od osiągnięć polskich pionierów nowoczesnej produkcji dźwiękowej coraz częściej odwołują się wizjonerzy nowej muzyki elektronicznej, wśród nich - legendarny niemiecki duet Mouse on Mars, współtworzony od 1993 roku przez Andiego Tomę i Jana St. Wermera. W ostatniej dekadzie XX wieku ta dwójka znalazła się – obok takich artystów, jak Aphex Twin, Boards of Canada czy Amon Tobin – wśród pionierów oraz głównych przedstawicieli tzw. inteligentnej muzyki tanecznej. Unikatowe połączenie elementów muzyki popularnej i eksperymentalnej przyniosło zespołowi rozgłos w kręgach daleko wykraczających poza uniwersum muzyki tanecznej.
Nic dziwnego, że duet Mouse on Mars chętnie sięgnął do biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, opublikowane w 2019 roku przez Instytut Adama Mickiewicza oraz firmę Ableton, by stworzyć swój nowy utwór p.t. „Playtime”. Dzieło zabrzmiało po raz pierwszy właśnie w Warszawie na koncercie zorganizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Polskie Radia.
Bohdan Mazurek. Sekrety eksperymentatora
Biblioteka inspirująca muzyków
Z dźwięków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia udostępnionych przez Instytut Adama Mickiewicza skorzystało dotychczas ponad 20 tysięcy artystów i producentów muzycznych z całego świata. Wśród nich – Bartosz Weber oraz Aleksandra Grünholz, którzy 26 września dołączyli do Mouse on Mars w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.
Koncert zorganizował Instytut Adama Mickiewicza i był on wydarzeniem towarzyszącym konferencji Digital Cultures.